زیست بوم کارآفرینی با دانش آموزان شکل می گیرد

گفت و گو با امیرحسین اسدی درباره زیست بوم تولید محتوای دیجیتال ابر زندگی و جشنواره ایران 1435

این روزها واژه استارت آپ در فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واژه پربسامدی است. ایده ها در ذهن جوانان جرقه می زنند، براساس ایده شان تیم تشکیل می دهند و سعی می کنند راه خود را به بازار پیدا کنند. این مسیر البته هموار نیست و برای طی آن وجود نیروهای باتجربه کمک کننده خواهد بود. زیست بوم تولید محتوای دیجیتال ابر زندگی نیز در تلاش است تا با قرار گرفتن در کنار جوانان باانگیزه و آموزش آن ها ترویج کننده اقتصاد دانش بنیان باشد. امیرحسین اسدی، مدیرعامل این شرکت، در گفت و گوی پیش رو هم از فعالیت های حمایتی و ترویجی شتاب دهنده شان می گوید و هم از جشنواره ایران 1435. جشنواره ای که مخاطب آن کودکان و نوجوانان هستند. اسدی معتقد است راه توسعه زیست بوم کارآفرینی در کشور از آموزش دانش آموزان می گذرد.

فعالیت های خود را از چه سالی و چطور شروع کردید؟
سال 82 اولین شرکت خود را در رابطه با سلامت الکترونیک تاسیس کردم و سامانه هوشمند رادیولوژی ایران اولین محصول ما بود. در آن سال ها عبارت استارت آپ معنایی نداشت و ما کارمان را در مرکز رشد دانشگاه شریف شروع کردیم. سامانه آنالیز تصاویر ما به عنوان اولین سامانه کشوری در بیمارستان نور نصب شد و توانست آهن را در دیواره قلبی به صورت هوشمند از تصاویر MRI تشخیص دهد. مجموعه ما در سال 84 به دلیل مشکلات تیمی شکست خورد. سال 85 دوباره شرکتی تاسیس کردم و این بار روی کیوسک های اطلاع رسانی و سامانه های هوشمند ارسال و دریافت کار می کردم. شروع خوبی داشتیم و حتی خط تولید کیوسک را با ظرفیت داخلی راه انداختیم. در سال 88 به دلیل ورود جنس چینی، مشکلات سیاسی کشور و عدم تامین سرمایه، خط تولید ما ورشکست شد و تمام زندگی خود را فروختم. هیچ گاه فراموش نمی کنم که حتی پول بلیت اتوبوس داخل شهری را هم نداشتم. از سال 88 کار خصوصی را کنار گذاشتم و به عنوان مسئول فناوری های نوین آموزشی در وزارت بهداشت، دبیر شبکه ملی فرهنگ در وزارت فرهنگ و مدیر روابط عمومی دانشگاه شریف تا سال 95 مشغول فعالیت بودم. در این سال دوباره با بررسی شرایط و با توجه به این که عضو هیئت مدیره چند شرکت از جمله انارستان مجری سیم کارت دانش آموزی، آسمان مجری آی پی تی وی و پردیس هوشمند آسمان که هم اکنون مجری پروژه روبیکاست، بودم، تصمیم به راه اندازی زیست بومی برای توسعه تولید محتوای دیجیتال کشور گرفتم و این گونه بود که زیست بوم تولید محتوای دیجیتال ابر زندگی شکل گرفت.
 این زیست بوم تولید محتوا دقیقا چه کاری انجام می دهد؟
زیست بوم تولید محتوای دیجیتال ابر زندگی با هدف تجمیع تمامی اجزای دخیل در فرایند کارآفرینی، توسعه آن و شناسایی استعدادها و توانمندی های جوانان در حوزه دیجیتال شکل گرفته است و بنا دارد از طریق برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری رویدادهای کارآفرینانه در کل کشور، کمک، راهنمایی و حمایت از افراد و تیم های علاقه مند به ایجاد کسب و کار، ایجاد ارتباط بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران، ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و بهره گیری از دانش اساتید و متخصصین این حوزه به منظور به کارگیری در بازار، ایجاد ارتباط کارآفرینان و تیم های کسب و کارهای نوپا با مشتریان و بازار، ایجاد ارتباط بین متقاضیان کار و کارآفرینان و همچنین تسهیل روندهای اخذ مجوزهای کسب و کار با کمک گرفتن از نهادهای مربوطه، در جهت توسعه کارآفرینی گام بردارد.  تلاش شتاب دهنده ما بر ارتباط بین بازار و استارت آپ ها بوده است و در این راه عقد تفاهم نامه با اپراتورها، بازار B2B و بازار B2G از اولویت های زیست بوم بوده است.
درواقع ما عقیده داریم یکی از راه های رشد و موفقیت استارت آپ ها فروش محصول و تسریع ورود به بازار است و لذا تلاش کردیم تا به جای ارائه خدمات منتوری صرف، در راه اتصال بازار به استارت آپ از طریق روش های مختلف اقدام کنیم.
  فعالیت های شما مختص تهرانی هاست یا در سایر شهرستان ها هم فعالیت می کنید؟
خیر، فعالیت های ابر زندگی در تهران متمرکز نیست. ما تاکنون با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در هفت استان کشور استارت آپ ویکند برگزار کرده ایم؛ رویدادهایی که با عنوان ماراتن تولید محتوای دیجیتال برگزار شده و اهدافش تقویت ایده پردازی، خلاقیت، تیم سازی و شروع کسب وکارهای دیجیتال بوده است.
زیست بوم محتوای دیجیتال اخیرا در تفاهم نامه ای با دانشگاه پیام نور و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تلاش کرده تا با استفاده از ظرفیت های ارزشمند این دانشگاه در سراسر کشور، اقدام به برگزاری اولین رویدادهای کارآفرینی در کشور کند و با همکاری این دانشگاه، شتاب دهنده محتوای دیجیتال کرمان را راه اندازی کرده است. شتاب دهنده ای که در حال حاضر از پنج استارت آپ ارزشمند حمایت می کند.
 فکر می کنید در یک مرکز شتاب دهی چه مسائلی اهمیت بیشتری دارند و باید روی چه مواردی تاکید کرد؟
ابر زندگی تلاش کرده است منتورها و مربیان خود را از میان مدیران عامل یا معاونین ارشد شرکت های دیجیتال انتخاب کند؛ شرکت هایی که توانسته اند محصولات موفقی را وارد بازار کنند و رضایت مشتریان را به دست آورند. علت این کار هم این است که ما تلاش داریم از تجربه ارزشمند این مدیران استفاده کنیم و آن را به شرکت های نوپا منتقل کنیم. موضوع مهم دیگر، اصلاح ایده و ارائه ایده جدید به تیم هاست. در صورتی که تیمی توانمند پیدا شود، ایده های مبتنی بر بازار به تیم ارائه می شود تا تیم ها با ایده های بازارپسند اقدام به فعالیت کنند. ما همیشه به تیم هایمان می گوییم که ایده اصالت ندارد و آنچه در کسب وکار مهم است، بازار و مشتری است و هرگاه بتوانند ایده خود را فدای مشتری کنند، آن روز روز قدم گذاشتن در مسیر پیروزی است.
یکی از رویکردهای دیگر ابر زندگی، برگزاری رویدادهای دانش آموزی با همکاری شتاب دهنده کودک و نوجوان روشا است. اعتقاد قلبی ماست که مسیر موفقیت جامعه از دل فعالیت های دانش آموزی بیرون می آید. در همین راستا ابر زندگی تاکنون پنج استارت آپ ویکند دانش آموزی را برگزار کرده است. هدف از این رویدادها هم آموزش مبانی کارآفرینی و اصول تیم سازی به دانش آموزان بوده است.
 با حجم بالای کارهایی که در مجموعه ابر زندگی انجام می دهید، لابد با مشکلات این حوزه نیز آشناترید. شما مشکلات شتاب دهنده ها را در کشور چه می دانید؟
کار شتاب دهنده های کسب وکار در کشور ما بسیار مشکل است. چون ما هنوز اصول کار تیمی را نمی دانیم. ارتباط بین منتور و تیم گاهی از مسیر صحیح خارج می شود. ارتباط بین تیم و شتاب دهنده نیز گاهی با چالش مواجه می شود. تیم ها در شتاب دهنده گاهی حریم ایده ها و فرمول های یکدیگر را رعایت نمی کنند. حقوق مالکیت معنوی مخصوصا در صنعت دیجیتال گاهی رعایت نمی شود و در این مسیر، اعتماد سرمایه گذاران به کسب وکارهای دیجیتال نیز کمتر است. این مسائلی که گفته شد، مشکلاتی را برای شتاب دهنده ها ایجاد می کند. البته تحمل این سختی ها به لبخند رضایت تیم ها و استارت آپ ها هنگام به ثمر رسیدن محصولشان و اولین فروششان می ارزد.
 درباره چند استارت آپ شاخصی که مورد حمایت شما هستند، توضیح می دهید؟
ما استارت آپ کافه گیم را داریم که مجموعه ای از بازی های آنلاین شبکه ای است که قابلیت بازی با سایر کاربران را به صورت آنلاین دارد. کافه گیم شامل امکانات بازی های آنلاین لحظه ای، چت روم، لیگ و قرعه کشی با جوایز بزرگ است. بازی ها ترکیبی از بازی های نوستالژیک و مدرن مثل نقطه خط آنلاین، دوز و... هستند. استارت آپ دیگرمان دهکده هوشمند است. با پیش رفت تکنولوژی و گسترش امکانات نوین همچون اینترنت و گوشی های هوشمند و برنامه های موبایل و استفاده از اینترنت اشیا در میان عموم مردم، خدمات شکل جدیدی به خود خواهند گرفت. خدمات شهروندی شهری و روستایی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. استارت آپ دهکده هوشمند نیز تلاش دارد با گسترش خدمات الکترونیک در حوزه کسب و کار و گردشگری و معرفی جاذبه های منطقه ای گستره اطلاع رسانی را وسیع تر و دید مردم را نسبت به فرصت های ایجاد شده بازتر کند. مردم نیز با توجه به شرایط نو سطح انتظار جدیدی از مسئولین و امکانات خواهند داشت و کیفیت زندگی و سطح اطلاعات کسب و کار نوید رونق معاش را در پی دارد. استارت آپ ایویل از دیگر استارت آپ هایی است که مورد حمایت ما قرار گرفته است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که یکی از عمده مسائل معلولین در کلان شهرها مشکل عدم آگاهی از اماکن مناسب سازی شده در سطح شهر و مکان های آماده ارائه خدمات است. در «سامانه اطلاع رسانی اماکن مناسب سازی شده برای معلولین جسمی و حرکتی» یا ایویل (E-wheel) کلیه اماکن، فضاها و محل های مناسب سازی شده در اختیار معلولین قرار می گیرد. البته تعداد استارت آپ ها زیاد است و هر کدام هم روی موضوع متفاوتی دست گذاشته اند اما من به توضیح همین سه مورد اکتفا می کنم.
 یکی دیگر از فعالیت هایی که این روزها دنبال می کنید، جشنواره ایران 1435 است. لطفا درباره این جشنواره توضیح دهید و بگویید هدف آن چیست؟
جشنواره ایران 1435 دریچه ای برای بستر سازی توسعه گفتمان علم و فناوری در جامعه دانش آموزی از منظر تقویت خلاقیت و ایده پردازی است. این جشنواره در نظر دارد تا دورنمای فناوری و نوآوری را به ذهن کاوشگر جامعه مخاطب بسپارد تا از پرواز فکر، جوانه های خلاقیت شکوفا شود. اگر بتوانیم کودکان و دانش آموزانی پرورش دهیم که توانایی حل مسئله داشته باشند و برای معضلات و مسائل روز جامعه نسخه ای ترسیم کنند، دورنمای فناوری در کشورمان بسیار درخشان خواهد بود. آینده نگاری و ایده پردازی از اولویت های آموزشی بسیاری از نظام های آموزشی دنیاست. با توجه به تمرکز فعالیت سه سال گذشته ما بر روش های توسعه کسب وکار در کشور و حصول این نتیجه که بهترین راه سرمایه گذاری برای توسعه فناوری و کارآفرینی تربیت دانش آموزان فناور و کارآفرین است، به این نتیجه رسیدیم تا این جشنواره را با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان طراحی کنیم. چگونگی موثر کردن فرایند آموزش و هدف نهایی آن که انتقال علوم، مهارت ها و ارزش هاست، یکی از مهم ترین دغدغه ها در نظام های آموزشی است. یکی از روش های آزمون شده در تحول فرایند تبدیل آموزش به فناوری با رویکرد کارآفرینی، سوق دادن محیط های آموزشی به محلی برای یادگیری با تکیه بر خلاقیت، ایده پردازی و مهارت های تفکر است که باعث افزایش بهره وری آموزشی در قیاس با روش های سنتی بر پایه حفظ و سنجش خواهد شد. در این میان تبدیل ایده ها و تفکرات خلاقانه به متن، نقاشی، داستان و... ذهن خلاق دانش آموز و کودک را در مسیر تبدیل ایده و فکر ممتاز به پدیده، هر چند در سطح اولیه قرار می دهد. آینده فناوری و نیز زیست بوم کارآفرینی کشور به دست توانمند کودکان و نوجوانان این مرز و بوم ساخته خواهد شد و اجرای برنامه هایی برای پرورش نسل خلاق و نوآور از ضروریاتی است که این جشنواره در پی توجه کردن به آن است. اصولا این جشنواره بستری برای تقویت ایده پردازی و تبدیل ایده به نمونه محصول اولیه تصویری دانش آموزان است و باید از دوران کودکی نگاه مبتنی بر فناوری و تخیل هوشمند فناورانه را در دانش آموزان تقویت کنیم.
 چطور می شود در این جشنواره شرکت کرد؟
افرادی که تمایل به شرکت در این جشنواره دارند، می توانند با ورود به سایت www.wikiwall.ir  و اپلیکیشن آن و با انتخاب عنوان جشنواره مهارتی علمی تخیلی کودک و نوجوان ایران 1435، ثبت نام کنند.
دانش آموزان و نوجوانان می توانند از مشورت و راهنمایی و مشارکت اولیا کمک بگیرند و با تصور آینده، هر ایده ای از فناوری ها، بازی ها، شهرها، تکنولوژی ها، شهربازی ها، شغل ها، مدارس و هر مورد دیگری که اشکال آن در آینده به ذهنشان می رسد، در قالب فیلم، متن، عکس، بازی رایانه ای یا فایل صوتی و حتی انیمیشن و موشن گرافی در سایت جشنواره بارگذاری کنند. بارگذاری ایده های خلق شده محدودیت ندارد. می توان یک یا چند مورد را با هم در سایت بارگذاری کرد. تا پایان خرداد هم برای ثبت نام فرصت هست. لازم است اشاره کنم که این جشنواره با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، وزارت آموزش و پرورش و شرکت دانش بنیان آینده پژوهان ابر زندگی مجری طرح شتاب دهنده کودک روشا برگزار می شود.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
کلمات کلیدی