«نسيم دانش» برنامه اي در جهت ترويج اقتصاد مقاومتي و دانش بنيان
«استارت آپ»، «فرهنگ سازي»، «زيست بوم کارآفريني» و «اقتصاد دانش بنيان»، عبارات پربسامد اين سال ها بوده است. درواقع آنچه مسلم است، اين است که تا زماني که اين فرهنگ در ميان تک تک اعضاي جامعه رسوخ نکند، وضع هيچ قانون و ارائه هيچ تسهيلاتي نمي تواند به گذر از اقتصاد نفتي و تکيه اقتصاد بر دانش منجر شود. بر همين اساس است که معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از روزهاي ابتدايي کار خود در دولت تدبير و اميد بر اين امر تاکيد داشته است و با ايجاد ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان در شکل يک معاونت فرهنگي به دنبال تحقق اين هدف در کنار ساير فعاليت هاي معاونت علمي برآمده و از تمامي فرهنگ سازان و اهالي فرهنگ و هنر و علوم انساني دعوت کرده تا براي تحقق اين امر مهم به ياري دولت بيايند. از طرفي معاونت نيز بيکار ننشسته و با سازمان ها و نهادهايي که متولي فرهنگ سازي در جامعه هستند، به تعامل پرداخته و در قالب تفاهم نامه هايي به اجرايي کردن اين امر مهم مبادرت ورزيده است.ازجمله اين همکاري ها، تفاهمي است که صدا و سيما با معاونت انجام داده است تا در قالب برنامه هاي مشترک متنوع به معرفي شرکت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها و جريان سازي در اين حوزه بپردازد و ساعت هايي در آنتن پخش شبکه هاي مختلف صداوسيما را به فرهنگ سازي در اين زمينه اختصاص دهد. در همين راستا برنامه هاي متنوعي از شبکه هاي مختلف پخش مي شود که از جمله آنها نسيم دانش، دات آي آر، بر بنيان دانش، صفر تا صد، از کجا شروع کنم، مستندهاي علمي، فاز و... است. پرويز کرمي، مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري و دبير ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان، بر همين اساس در روزهاي پاياني کار دولت يازدهم، فرهنگ سازي و حمايت از توانمندي شرکت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها و شرکت هاي خلاق و نوآور را يکي از راهبردهاي معاونت علمي و فناوري خوانده و گفته بود: «قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان سرفصل هاي گوناگوني را براي حمايت و توسعه هرچه بهتر شرکت هاي فناور نوپا در نظر گرفته است و يکي از بندهاي تفاهم نامه ميان معاونت علمي و رسانه ملي، کمک هرچه بيشتر به توليدکنندگان داخلي با معرفي و فرهنگ سازي دستاوردهاي آنان در رسانه ملي است.»به گفته مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري، شرکت هاي فناور خلاق و نوآور حائز صلاحيت از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران معرفي مي شوند و مي توانند از اضافه پخش تشويقي آگهي هاي صدا و سيما براي تبليغات صرفا کالاها و خدمات دانش بنيان استفاده کنند.کرمي با بيان اين که بر اساس ضوابط ابلاغي سازمان صدا و سيما، شرکت هاي دانش بنيان و خلاق و نوآور براي تبليغات در رسانه هاي زير مشمول استفاده از اضافه پخش تشويقي (تخفيف) مي شوند، افزود: «صدا و سيما در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي تسهيلاتي را به بخش هاي توليدي و خدماتي ارائه کرده است که 200 درصد اضافه پخش براي محصولات دانش بنيان، 150 درصد اضافه پخش براي محصولات لبني و 120 درصد محصولات کشاورزي و دامي توليد داخلي از جمله اين تسهيلات به شمار مي رود؛ همچنين محصولات صنايع دستي و فرهنگي شامل 100 درصد حمايت اضافه پخش تشويقي مي شوند.»او با بيان اين که اين حمايت ها شامل شرکت هايي است که با توانمندي داخلي به توليد کالا و ارائه خدمات ايران ساخت اقدام کنند، افزود: «در همين راستا، محصولات داراي شاخص ارتقايافته سطح مصرف انرژي به سطح A و بالاتر، صاحبان کالا و خدمات برتر صادراتي، صاحبان کالاها و اختراعات ثبت شده، خدمات دانش بنيان، فناوري هاي جديد و همچنين انرژي هاي نو همچون موتورسيکلت و خودروي برقي نيز 30 درصد حق اضافه پخش دريافت مي کنند.»کرمي با اشاره به کارآفرينان و استارت آپ هاي معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري براي بهره مندي از اين تسهيلات، ادامه داد: «شرکت هاي دانش بنيان و واحدهاي فناور معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري که مشمول بهره مندي از مزاياي قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان هستند، از اين تسهيلات استفاده خواهند کرد.»
برنامه اي براي معرفي فناوران موفقدبير ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان، در ادامه به گسترش چشمگير برنامه هاي فرهنگ ساز در رسانه ملي اشاره کرد و گفت: «با همکاري و پشتيباني سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، توانسته ايم برنامه هاي متنوع و مختلفي را براي فرهنگ سازي و ايجاد زيست بوم کارآفريني و اقتصاد دانش بنيان ارائه کنيم و در اين زمينه، سلايق مختلف را در نظر داشته باشيم.»او با اشاره به تعدد برنامه هاي تلويزيوني و راديويي در حوزه حمايت از شرکت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها و شرکت هاي خلاق و نوآور و توليد محتوا براي حمايت از محصولات و خدمات ايران ساخت و نيز گفتمان سازي علم و فناوري در جامعه توضيح داد: «در شبکه پربيننده نسيم، ما برنامه «نسيم دانش» را تدارک ديده ايم که مخاطبان بسياري را به خود جلب کرده است. اين برنامه با هدف معرفي شرکت هاي دانش بنيان، فناوران موفق، معرفي نخبگان و سرآمدان، معرفي استارت آپ ها و فرهنگ سازي موضوع اقتصاد مقاومتي و اقتصاد دانش بنيان با زباني جذاب، توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان و شبکه محترم نسيم توليد و سه روز در هفته و در روزهاي زوج پخش و سه بار نيز از اين شبکه بازپخش مي شود.»نسيم دانش برنامه اي است که قصد دارد لحظاتي مفرح را با چاشني علمي براي بينندگان شبکه نسيم فراهم آورد. نسيم دانش آخرين دستاوردهاي علم و فناوري ايران را در عرصه هاي داخلي و بين المللي به مخاطبان معرفي مي کند و تلاش دارد تا فرهنگ علم و فناوري را تبليغ کند. کساني که به فعاليت هاي دانش بنيان علاقه مند هستند و روياي تجاري سازي و توليد ثروت از علم را دارند، تماشاي اين برنامه مي تواند برايشان بسيار جذاب باشد. تا لحظه نوشته شدن اين گزارش 243 قسمت از برنامه نسيم دانش پخش شده است و توانسته در طول اين مدت اعتماد مخاطبان را به خود جلب کند و روز به روز بر تعداد بينندگان مشتاق خود بيفزايد. اين برنامه در تلاش است تا با نشان دادن دستاوردهاي علم و فناوري، هم بذر اميد را در دل جوانان بکارد و هم کساني را که در اين عرصه فعال هستند، تشويق و به ادامه مسير ترغيب کند. در روزگاري که دانشجويان تنها به اميد گرفتن مدرک به دانشگاه مي روند و فارغ التحصيلان در پي استخدام دولتي هستند، پخش برنامه هاي اين چنيني که به جنبه هاي مثبت و منفي کارآفريني، نوآوري و ايده پردازي نگاه مي کنند و جوانان را در ايجاد فعاليت هاي مستقل بر مبناي دانش بومي تشويق مي کنند، غنيمت ارزشمندي است.البته برنامه هاي صدا و سيما تنها به نسيم دانش ختم نمي شود و تنوع و تکثر بسيار دارد. از جمله برنامه هاي ديگري که تاکنون از شبکه هاي مختلف صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و با حمايت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي و فناوري پخش شده است، مي توان به برنامه هايي چون «صفر تا صد» از شبکه چهار سيما، «دات آي آر» براي معرفي استارت آپ ها و نوآوري هاي جوانان از شبکه دوي سيما، «دانش نما» ويژه کودکان و نوجوانان از شبکه ها دو، کودک و پويا، «بر بنيان دانش» از شبکه خبر، «چکامه» از شبکه آموزش، «از کجا شروع کنم؟» از شبکه يک، «فناور» از شبکه چهار و... اشاره کرد. جز اين ها صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در قالب برنامه هاي راديويي، مستند و پوشش هاي قابل توجه در برنامه هاي خبري در تلاش است تا به فرهنگ سازي اين امر مهم کمک کند.آنچه مسلم است اين است که جا انداختن فرهنگ اقتصاد مبتني بر دانش، در کشوري که سال ها با خام فروشي امرار معاش کرده است و تکيه بر منابع زيرزميني داشته، کاري است دشوار و زمان بر. کاري که ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي متولي آن است و تلاش دارد تا از همه ظرفيت هاي فرهنگي و ارتباطي جامعه از جمله صدا و سيماي جمهوري اسلامي براي تحقق اين امر استفاده مفيد داشته باشد.
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان