صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

اجتماع استارتآپ هايي که ميخواهند آينده را تصرف کنند

گزارش میدانی از حال و هوای نمایشگاه الکامپ 96

نگهباني که جلوي در ايستاده، گيشه بليتفروشي را نشان ميدهد. دو هزار تومان بهاي بليت ورود به بيست و سومين نمايشگاه بين المللي الکترونيک، کامپيوتر و تجارت الکترونيک است که با نام نمايشگاه «الکامپ» در بين مخاطبان شناخته ميشود. الکامپ يکي از بزرگترين رويدادهاي بين المللي در حوزه فناوري اطلاعات کشور است که امسال بيش از 800 شرکت داخلي و خارجي براي حضور در اين نمايشگاه ثبتنام کردند.

کمي جلوتر از در ورود، يک «نقشه n متري» با کلي جزئيات را به شکل بنر درآوردهاند تا هر فردي که وارد نمايشگاه ميشود، بتواند سالن مورد علاقهاش را پيدا کند. هيچ نقشه راهنمايي وجود ندارد که به دست مراجعه کننده بدهند يا حداقل ما نقشهاي پيدا نکرديم.

پرسان پرسان جلو ميروم تا به ميدان اصلي نمايشگاه و پس از آن به سالنهاي 8 و 9 ميرسم. پيش از ورود به سالن، غرفه «استارتآپ آلونک» را ميبينم. سر صحبت را با سينا مومني، مدير بازرگاني اين استارتآپ، باز ميکنم. اين استارتآپ هم مثل استارتآپهاي ملکانا، ملکان، آيهوم و... که در نمايشگاه الکامپ حضور داشتند، در حوزه خريد، فروش و اجاره ملک فعاليت ميکند. مومني از استارتآپش حسابي دفاع ميکند و ميگويد که نسبت به رقبايش، گزينه هاي مفيدتر و بيشتري را در اختيار مشتري قرار ميدهد.

وارد سالن 8 نمايشگاه ميشوم. سمت چپ، اتاقک راهنمايي است که روي شيشه اش از استارتآپ هايي که در اين سالن غرفه دارند، نام برده شده است. جالب است که بايد خودت با انگشت سبابه به دنبال غرفه اي که ميخواهي بگردي، آن هم در حالي که غرفه داران اين نمايشگاه، همه از متخصصان حوزه هاي فناوري اطلاعات هستند، اما خبري از جست وجوي ديجيتالي نيست.

جالبتر از آن اينکه وقتي بعد از کلي گرداندن انگشت سبابه روي شيشه، نام استارتآپ مورد نظرت را پيدا ميکني، قسمت شماره غرفه، خالي است، يعني شماره غرفه را هم نزدهاند. از خانمهايي که داخل اتاقک راهنما نشستهاند، ميپرسم که چرا شماره غرفهها ثبت نشده است. بيتفاوت ميگويند: «همينها ثبت شده است. نميدانيم. همين است ديگر.»

نور خوب و تهويه مناسب؛ نقاط قوت نمايشگاه

بالاخره به انبوه غرفهها وارد ميشوم. فضايي پر از جنب و جوش. خوشبختانه نور خوب و تهويه مناسب نمايشگاه، حالم را خوب ميکند، طوري که پس از مدتها گشتن در نمايشگاه، گذر زمان را حس نميکنم. به غرفه «شتابدهنده جهش» ميرسم. سرشان خيلي شلوغ است. با لبخند و صداي بلند ميگويم، کسي به من جواب ميدهد؟ تا اينکه آقاي کاکاوند، مدير برنامه اين شتابدهنده با لبخند از راه ميرسد و درباره فعاليتهاي آن توضيح ميدهد. به گفته آقاي کاکوند، شتابدهنده جهش، برنامه هاي آموزشي براي استارتآپها برگزار ميکند. همچنين با تامين مالي هزينه هاي کسب و کارهاي نوپا، آن شرکتها طبق قرارداد موظف ميشوند که پنج درصد از سهام شرکتشان را به جهش اختصاص دهند.

کمي جلوتر، يکي از غرفه ها يک «ماز» طراحي کرده و به هر کسي که بتواند با موقيت آن را طي کند، پنج گيگابايت فضاي ذخيره سازي ابري جايزه ميدهد. در غرفه استارتآپ ابرينو، اين خلاقيت جالب را براي جذب مشتري طراحي کردهاند. اين استارتآپ با طراحي يک فضاي ابري، به شما کمک ميکند فايلها، تصاوير و اطلاعاتتان را در اين فضا ذخيره کنيد و هر زمان که به آنها نياز داشتيد، به آنها مراجعه کنيد.

در غرفه بعدي، با آقاي شريفي، روابط عمومي شرکت سرمايه گذاري «فين نوا » همکلام ميشوم. تا ميگويم خبرنگارم، خيلي سريع کارتش را به دستم ميدهد و در حالي که پيراهنش را صاف ميکند، ميگويد: «الان يک مهمان ويژه داريم، بعد از نمايشگاه با من تماس بگيريد تا درباره فعاليت هايمان، مفصل به شما توضيح بدهم.» به پشت سرم نگاه ميکنم. دکتر واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، با تيم همراه و چندين دوربين فيلمبرداري براي بازديد به غرفه فين نوا آمده اند.


يک غرفه پنج متري؛ تمام سهم هر استارتآپ

نميدانم به کدام جهت بروم. دلم ميخواهد در وهله اول با مديران استارتآپ هايي که طي يک سال گذشته با آنها گفت وگو کرده ام، ملاقات کنم. به قسمتي از سالن ميرسم که گروهي از فعالان استارتآپي در غرفه هاي پنج متري و به هم چسبيده، در حال ارائه توضيح درباره کسب و کارشان به کاربران هستند. اينجا شلوغ ترين قسمت سالن 8 نمايشگاه الکامپ است. حس من مثل کسي است که در دل ذوق ميکند و ميگويد: «لانه شان را پيدا کردم.»

ده استارتآپ برتر الکام استارز سال 95 و استارتآپهاي ديگري را که در گذشته با آنها مصاحبه داشتم، در همين قسمت ملاقات ميکنم. استارتآپ هايي مثل رکامندر، پوشه، تله طب و تپسل. صديقي، مدير استارتآپ رکامندر که مدتي پيش به نماشگاه کامپيوتر سبيت آلمان رفته بود، ميگويد: «فضايي که امسال در اختيار استارتآپهاست، کاملا شبيه فضايي است که در آلمان به ما داده بودند.»

اين غرفه هاي پنج متري به قدري نزديک به هم هستند که گاهي غرفه ها و اعضاي تيمشان با هم اشتباه ميشوند. اين رويداد نمايشگاهي، بهانه خوبي براي ارتباط استارتآپها با يکديگر است، اما اين فضاي کوچک پنج متري موجب شده که استارتآپي ها، ارتباطشان را به اجبار با هم نزديکتر کنند!

در غرفهاي ديگر، دو نوجوان ايستاده اند و ميگويند همه اعضاي تيم هشت نفره ما زير 16 سال سن دارند. مديرعامل و ايدهپرداز اين استارتآپ، در حال مصاحبه با يکي از رسانههاست و با حرارت از فعاليتهاي استارتآپش ميگويد.

مديرعاملان خانم

غايبان بزرگ نمايشگاه الکامپ

در نمايشگاهي که همگي در حوزه فناوري اطلاعات فعاليت ميکنند، ديدن چند قطعه بازي کودکانه، ممکن است براي همه جالب باشد. اردلان حسينلو که يکي از اعضاي تيم Calilo Dimno است، ميگويد هنوز استارتآپ نشده ايم و کسب و کارمان را آغاز نکردهايم، اما به شدت به دنبال سرمايه گذار هستيم. اين تيم، سرويسي را طراحي کرده که به کودک کمک ميکند دنياي واقعي را به دنياي مجازي ربط دهد. مثلا با قطعاتي که در اختيار شما قرار ميدهد، ميتوانيد يک کرم بسازيد و با کمک دوربين گوشي تان و سرويسي که اين مجموعه در اختيار شما قرار ميدهد، بين آنچه ساختهايد و تصوير آن، ارتباط برقرار کنيد و کرم را به شکل مجازي حرکت دهيد.

«Togetherapp» هم استارتآپ ديگري است که ميلاد آزادپور، پشت غرفه معرفي اين استارتآپ ايستاده و ميگويد: «فردا از  استارتآپ «پياَپ» هم رونمايي ميکنيم.» به گفته او، استارتآپ پياَپ، يک هفته اي طراحي و آماده رونمايي شده است.

ساعت حدود شش عصر است و من حدود پنج ساعت است که در نمايشگاه با اشتياق ميگردم. چراغ هاي سالن خاموش ميشود. در راه خروج از سالن به عباسپور، مدير فني شتابدهنده «نوين تک» ميرسم و ميگويم چه زود، دير شد!

در مسير برگشت، به اين فکر ميکنم که چرا اغلب مديران عامل استارتآپها، آقايان هستند؟ امروز از بين تقريبا پنجاه استارتآپي که در نمايشگاه به شکل مستقيم با آنها وارد گفتوگو شدم، تنها يک استارتآپ، مديرعامل خانم داشت که اين موضوع، جاي تامل و واکاوي دارد. 

منبع: مجله دانش بنیان


١٤:٥٠ - 1396/06/29    /    شماره : ٢٧٤٥٤    /    تعداد نمایش : ١٢٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: