صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

چرا آزمون های کاغذی بهتر از نمونه های رایانه ای اند؟

تـحقیقات جدید و نـمایان شدن تفاوتـی معنادار


براساس مطالعه روی بیش از 30 هزار دانش آموز ابتدایی و دبیرستانی که در سال های 2015 و 2016 انجام شده، محققان دریافتند که دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی در آزمون هایی که به کمک کامپیوتر برگزار می شود و به آن ها اجازه بازگشت به مراحل قبل را نمی دهد، در مقایسه با آزمون های مشابه روی کاغذ که آن ها اجازه بازبینی پاسخ ها، گذر از برخی و جواب دهی نامنظم به پرسش ها می دهد، نمرات کمتری گرفتند. دانش آموزان ابتدایی در تست هایی که به کمک رایانه انجام می دهند، به صورت حاشیه ای نمرات بهتری گرفتند و برای دانش آموزان راهنمایی در این مورد تفاوت معناداری بین آزمون روی کاغذ یا کامپیوتر نبود. برخلاف همه این موارد، دانش آموزان دبیرستانی در هر سه تست (آزمون کامپیوتری با امکان عقب و جلو رفتن بین سوالات، آزمون کامپیوتری بدون امکان بازگشت به مراحل قبل و آزمون کلاسیک کاغذی) مشابه عمل کردند و تفاوت معناداری از دیدگاه عملکرد نشان ندادند. نتایج این پژوهش مشابه یک مطالعه گذشته است که در آن نشان داده شده، امکان بازبینی پرسش ها و حرکت بین آن ها تاثیر معناداری بر نتایج نهایی دانش آموزان ندارد.

تفاوت و عدم تفاوت عملکرد
برای انجام این پژوهش، از دانش آموزان کلاس چهارم تا دوازدهم تست هایی گرفته شد که درک آن ها را از انرژی به وسیله سیستم های تست مختلف می سنجد. برای این کار از آزمون کلاسیک کاغذی و نوشتن با مداد (PPT) و دو آزمون رایانه ای (CBT) به کمک TAO (یک برنامه اپن سورس آنلاین برای برگزاری آزمون) به دانش آموزان اجازه داده شد بین آیتم ها بپرند یا به صورت آزادانه لابه لای پرسش ها حرکت داشته باشند. در آزمون دیگر رایانه ای (با کمک وب سایت ارزیابی AAAS) به دانش آموزان امکان بازگشت به موارد قبل داده نمی شد و برای هر پرسش تنها یک  بار اجازه پاسخ گویی وجود داشت. علاوه بر این هر تست TAO، انتخاب پاسخ با کلیک مستقیم روی متن صحیح صورت می گرفت در حالتی که در تست AAAS جواب دهی غیرمستقیم و با کلیک روی گزینه ها (الف، ب، ج و د) در پایین صفحه انجام می شد.
مشخص شد که جنسیت اثر محدودی بر عملکرد در تست های رایانه ای و کاغذی داشت. اگرچه دانش آموزانی که زبان اول آن ها انگلیسی نبود در هر دو آزمون کامپیوتری عملکرد ضعیف تری نشان دادند (در مقایسه با آزمون کاغذی)، علت این تفاوت براساس زبان اول روشن نبود اما ممکن است با چالش هایی که محیط آنلاین به همراه می آورد با محدودیت هایی که برای فرصت استفاده از رایانه در محیط های غیر انگلیسی زبان وجود دارد، مرتبط باشد. در مجموع نتایج این مطالعه در کنار پژوهش گذشته نشان می دهد که وجود امکان بازبینی پرسش ها جواب دهی نامنظم بین آن ها یا پرش از روی یک سری از آیتم ها برای بچه ها با سن پایین تر در مقطع ابتدایی مزیت محسوب می شود، اما به نظر می رسد بر نتایج دانش آموزان با سنین بالاتر به ویژه در سال های آخر دبیرستان تاثیر چشم گیری نداشته باشد.
به علاوه براساس این پژوهش روشن شد که انتخاب پاسخ صحیح با گزینش الف، ب، ج و د در جایی با فاصله از مکان پاسخ صحیح برای دانش آموزان جوان تر یا آن هایی که توانایی مدیریتی پایین تری دارند، دانش آموزان با مشکلات تمرکز یا کسانی که از نظر فیزیکی دچار مشکلاتی هستند، چالش برانگیز است، زیرا جور کردن گزینه ها با یک حرف در پایین پاسخ ها خود بر پیچیدگی و توانایی درک می افزاید. مطالعات بیشتری در این زمینه و آزمون های رایانه ای و قابلیت دانش آموزان برای مدیریت پاسخ دهی در مقاطع مختلف ضروری به نظر می رسد.

منبع: مجله دانش بنیان


٠٠:٤٣ - 1397/04/30    /    شماره : ٣٦١٠٨    /    تعداد نمایش : ٩٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: