عامل موثر اصلی در توسعه تجارت الکترونیک در حوزه کشاورزی

 

مهم‌ترین متغیرهای موثر در توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی بر اساس معادله رگرسیون، عوامل اقتصادی است. به این معنا که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تامین هزینه‌های تشکیل زیرساخت‌های اولیه، کاهش هزینه‌های تولید برای گسترش فروش، اطمینان از وجود بازگشت سرمایه با اجرای این فناوری، مقرون‌به‌صرفه ساختن این فناوری، کاهش هزینه‌های اجرای این فناوری و حذف موانع مالی در واریز و پرداخت‌ها در شبکه مجازی و در عوامل فنی با تامین زیرساخت‌های اولیه، فعال کردن بخش انفورماتیک در بازار محصولات کشاورزی، بالا بردن سرعت سیستم‌های اطلاعاتی، گسترش الکترونیکی شدن کسب و کار در شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، افزایش سرعت پردازش داده‌ها و وجود امنیت اطلاعاتی، مالی و... در فضای مجازی، می‌توان در توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی تاثیر گذاشت.

پیشنهادهای سیاستی

با توجه به این‌که عوامل اقتصادی عنصر ضروری برای دستیابی به توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی است، لذا پیشنهاد می‌شود:

1- دولت با کاهش هزینه‌های دسترسی به اینترنت یا حتی رایگان کردن استفاده از آن، زمینه را برای استفاده حداکثری آحاد مردم از فضای مجازی تجارت الکترونیک فراهم کند.

2- برنامه‌ریزی لازم برای حذف موانع مالی در واریز و پرداخت‌های اینترنتی توسط مراجع ذیصلاح مالی صورت گیرد تا بهره‌برداران شبکه‌های اینترنتی در استفاده از آن اطمینان پیدا کنند.

3- هزینه‌های لازم برای تشکیل زیرساخت‌های اولیه استفاده از شبکه‌های اینترنتی مانند اینترنت و رایانه برای تجارت الکترونیک طوری تامین شود تا همه مردم امکان استفاده از آن را داشته باشند.

4- سازمان‌های ذیربط با نشان دادن نمونه‌های موفق انجام‌شده، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش تجارت الکترونیک فراهم کنند.

5- دولت ضمن ایجاد زمینه‌های حضور بخش خصوصی در تجارت الکترونیک، شرایطی ایجاد کند تا اجرای این فناوری با حداقل هزینه ممکن صورت گیرد و ضمن کوتاه کردن دست واسطه‌ها، برای کلیه بهره‌برداران اطمینان از بازگشت سرمایه به وجود آید

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZgKe