با حضور مقامات داخلي و خارجي و با برگزاری مراسم افتتاحيه؛

کارگاه بین المللی انتقال فناوری (D8-TTEN) در تهران آغاز شد

با حضور سفرا، نمایندگان کشورهای عضو گروه دي-هشت، مقامات مرتبط داخلی، شرکت‌کنندگان کارگاه و جمعی از فعالین عرصه فناوری کشور مراسم افتتاحيه کارگاه آموزشی بین‌المللی انتقال فناوری در هتل استقلال تهران آغاز شد..

با حضور سفرا، نمایندگان کشورهای عضو گروه دي-هشت، مقامات مرتبط داخلی، شرکت‌کنندگان کارگاه و جمعی از فعالین عرصه فناوری کشور مراسم افتتاحيه کارگاه آموزشی بین‌المللی انتقال فناوری در هتل استقلال تهران آغاز شد.


‌به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فن‌بازار ملی ایران كه به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در شبکه تبادل و انتقال فناوری کشورهای عضو گروه دي-هشت نيز فعاليت مي‌كند، این کارگاه سه روزه را در قالب برنامه اجرایی سال ۲۰۱۶ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌کند.


در اين مراسم علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ابراز اميدواري براي پيشرف و ترقي كشورهاي عضو به موجب برگزاري اين كارگاه، گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران هرگونه حمايتي را از اينگونه پيشرفت‌ها انجام مي دهد.

وی بیان کرد: اميدوارم برگزاري اين رويداد و رويدادهاي مشابه منجر به افزايش دانش و تخصص كشورها در اين زمينه شده و زمينه‌ساز انتقال و تبادل فناوري بين كشورهاي اسلامي باشد.

بیرنگ خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان دبيرخانه اين شبكه همواره از مناسبات و تعاملات فناورانه با كشورهاي اسلامي استقبال كرده و حجم روابط خارجي و تعاملات اقتصادي و فناورانه ايران با كشورهاي ديگر پس از توافق با كشورهاي 1+5 به سرعت در حال افزايش است و كشورها و شركت‌هاي چند مليتي بزرگي براي حضور در ايران و سرمايه گذاري در حوزه فناوري اعلام آمادگي کرده‌اند.

وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران در طول دوران تحريم نیز دست از كار نكشيده با جديت و تلاش فراوان به توسعه علمي و فناوري خود پرداخته و دستاوردهاي چشمگيري را در زمينه‌هاي مختلف فناوري بدست آورده است. دانشمندان و متخصصين ايران، در دانشگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري مشغول فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي و توسعه فناوري هستند. براي مثال در حال حاضر ج.ا.ايران، رتبه 7 را در حوزه نانو فناوري، و رتبه 21 در حوزه بيوتكنولوژي را داراست و سرعت رشد علمي ايران بسيار چشمگير است.

به گفته معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، دولت ج.ا.ايران نيز براي تسريع ايجاد و رشد شركت‌هاي دانش‌بنيان، قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان را در سال 2013 اجرايي كرده است و در طول اين چند سال، بيش از 2300 شركت دانش‌بنيان با بيش از 7000 محصول Hitech شناسايي شده است.


وی بیان کرد: کشور ما حمايت‌هايي از جمله معافيت ماليات براي 15سال، معافيت از پرداخت عوارض، امكان استقرار در داخل شهرها و اعطاي تسهيلات مالي مختلف را در دستور كار خود قرار داده است. همچنين صندوقي با عنوان صندوق نوآوري و شكوفايي با بودجه‌اي بيش از 800 ميليون دلار ايجاد شده است و شركت‌ها مي‌توانند براي تامين مالي پروژه‌هاي خود از منابع اين صندوق تسهيلات دريافت كنند.

بیرنگ با اشاره به برنامه بعدي دولت براي حمايت از اين شركت‌ها گفت: حمايت از راه‌اندازي و ساماندهي صندوق‌هاي VC است كه اين موضوع با همكاري بورس در حال اجراست.

وی توضیح داد: در حال حاضر 32پارك فناوري و بيش از 300 مركز رشد در حال فعاليت هستند و از 2سال گذشته تاكنون، بيش از 15 شتابدهنده براي ايجاد و رشد استارتاپ‌ها ايجاد شده و همه اين‌ها به شركت‌هاي دانش‌بنيان خصوصي خدمات ارائه مي‌كنند و ما در حال تكميل حلقه‌هاي زنجيره تجاري‌سازي هستيم و به اميد خداوند، هدفگذاري دولت ج.ا.ايران، پياده‌سازي كامل نظام ملي نوآوري در كشور است.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در آخر ابراز امیدواری کرد تا حضور میهمانان در ايران و در اين كارگاه، مفيد باشد و زمینه ساز افزایش تبادلات فناوری بین کشورهای اسلامی باشد.

تسهیل فرایند تبادل و انتقال فناوری بین کشورهای عضو D-8

مهدی صفاري‌نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، ضمن تشکر از همکاری‌های خوب دبیرخانه دی هشت و شخص آقای دکتر موسوی، دبيركل سازمان همكاري‌هاي اقتصادي هشت كشور اسلامي بیان کرد: حمایت نهادهای بین المللی در کشورهای اسلامی از تبادل و انتقال فناوری در بین کشورهای اسلامی، یک ضرورت دیگر است که همکاری هایی با سازمان کنفرانس اسلامی، بانک توسعه اسلامی، مركز آموزش و تحقيقات اقتصادي اجتماعي و آماري كشورهاي اسلامي (سسریک) و كميته دائمي همكاري‌هاي علمي و فناوري سازمان كنفرانس اسلامي (COMSTECH) آغاز شده است و انتظار می‌رود مشارکت این نهادها در این همکاری ها افزایش یابد.


دبير شبكه انتقال و تبادل فناوري كشورهاي D-8 با اشاره به تأسیس این شبکه در سال 2013 در سومین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو دی هشت در داکای بنگلادش، گفت: در اولین جلسه شورای عالی این شبکه که با نمایندگان همه کشورها در ایران برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران (پارک فناوری پردیس) بعنوان دبیرخانه شبکه معرفی شد.


صفاري‌نیا افزود: دبیرخانه با همکاری کشورها، تاکنون 3 جلسه شورای عالی را برگزار کرده و پورتال شبکه را راه اندازی کرده است و با تلاش همکاران دبیرخانه، در سال 2016، کشورها برطبق برنامه سالیانه خود، فعالیت های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده اند که برگزاری این کارگاه آموزشی، یکی از برنامه های نماینده جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 است و امیدوارم بزودی شاهد فعالیت های پررنگ تر دیگر کشورهای عضو نیز باشیم.


رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی ادامه داد: دبیرخانه D-8 TTEN در ماه‌های گذشته آیین نامه جایزه بهترین انتقال فناوری را تصویب کرده است و از فوکال پوینتها درخواست کرده موارد برتر انتقال فناوری را به دبیرخانه اعلام کنند.این جایزه برای اولین بار در بین این 8 کشور تعریف شده و دور اول آن برای سال 2015 تعیین شده و بزودی اعطا خواهد شد.


صفاري‌نیا با ابراز خوشحالی از افتتاح کارگاه آموزشی بین المللی، گفت: این کارگاه توسط نماینده ج.ا.ایران در شبکه تبادل و انتقال فناوری 8 کشور اسلامی در حال توسعه (D-8 TTEN) با حمایت دبیرخانه شبکه و دبیرخانه دی هشت برگزار می شود.


رييس پارک فناوری پردیس معاونت علمی بیان کرد: امیدوارم روزی برسد که کشورهای جامعه بزرگ اسلامی در دنیا، بتوانند نیازهای فناوری خود را از یکدیگر تأمین کرده و همکاری های علمی و فناوران بین کشورهای اسلامی روز به روز افزایش یابد و بار دیگر اسلام جایگاه اصلی خود را در توسعه علمی جهان بازیابد.


وی در پایان گفت: امیدوارم مطالب ارائه شده در این دوره به افزایش دانش شرکت کنندگان کمک کند و زمینه را برای همکاری های فناورانه بین این کشورها بیش از پیش فراهم کند.


این کارگاه آموزشی با همکاری اساتید توانمند ایرانی و فرانسوی، نمایندگان کشورهای عضو شبکه و جمعی از متخصصین و فعالان عرصه سیاست‌گذاری علم و فناوری کشور از امروز آغاز و تا هشتم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

اعضای گروه D8 دی 8 متشكل از کشورهای مسلمان درحال توسعه هستند و اینگروه از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZdDa