دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق:

خلاق ها و دانش بنیان‌ها به حوزه صنعت چاپ ورود کنند

کرمی در گفتگو با برنامه روزنه با بیان اینکه عمده مواد اولیه و تجهیزات در صنعت چاپ وارداتی است تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق باید در حوزه تولید مواد اولیه و دستگاه‌های چاپ در داخل کشور اقدام کنند.

پرویز کرمی مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد اهمیت صنعت چاپ در اکوسیستم نوآوری با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

کرمی گفت: ما یک سری صنایع تحت عنوان «صنایع خلاق» در دنیا داریم که متأسفانه در ایران به شکل یک صنف صنعتی دیده نمی‌شود و بیشتر در قالب کارگاه‌های کوچک فعالیت می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که صنعت چاپ و بسته بندی یکی از اصلی ترین شاخه‌های صنایع خلاق و جزو مشاغل زودبازده و پولساز است لذا باید به آن به شکل یک مسئله استراتژیک نگاه شود و به سمت نوآوی و فناوری‌های روزآمد حرکت کرد.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق خاطرنشان کرد: اگرچه ما حدود دویست سال قبل صنعت چاپ را وارد کشور کردیم و در حوزه‌های مختلف این صنعت هم فعالیت می‌کنیم اما صنعت چاپ در دنیا از یک فناوری و نوآوری روزآمدی برخوردار است که ما با آن فاصله داریم و این فاصله هم باید توسط شرکت‌های دانش بنیان پر شود.

کرمی با بیان اینکه عمده مواد اولیه و تجهیزات در صنعت چاپ وارداتی است تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق به عنوان شرکت‌های دانش پایه و دانش محوری که بر پایه تقاضای ارائه شده فعالیت می‌کنند باید در حوزه تولید مواد اولیه و دستگاه‌های چاپ در داخل کشور اقدام کنند.

وی ارائه مشوق‌ها و حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را ضروری برشمرد و گفت: ما کارگاه‌ها و مراکز چاپ بسیار خوبی ذیل اتحادیه چاپ داران صنعت چاپ داریم که از شکل وارداتی خارج شده و به سمت صادرات محوری در حرکت است.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معتقد است برای ایجاد پایگاه‌های صادراتی ایران در کشورها باید به طراحی و بسته بندی توجه جدی تری داشت چراکه بازار بزرگی فراروی کشورمان قرار دارد و اگر بتوانیم صنعت چاپ را ایران ساخت کنیم می‌توان روی بازار حاشیه مرزهای ایران هم حساب زیادی باز کرد.

//isti.ir/Z2cu