دومین فستیوال بازار دارایی فکری با تمرکز بر نوآوری‌های صنعت لوازم خانگی برگزار شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دومین فستیوال بازار دارایی فکری را با عرضه 7 طرح در حوزه صنعت لوازم خانگی برگزار کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی در فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی بازار دارایی فکری درباره اعطای تسهیلات برای این طرح ها اظهار کرد: معاونت علمی در راستای ایجاد اهرم های انگیزشی و اجرایی کردن فعالیت بازار دارایی فکری در برقراری ارتباط اولیه بین نوآوران و سرمایه گذاران حمایت هایی را از قبیل ارائه تسهیلات با سود کم پیش بینی کرده که این تسهیلات تا سقف 5 میلیارد ریال و برای 80 درصد این طرح ها در نظر گرفته شده و این تسهیلات تاکنون به دو طرح نوآورانه در بازار دارایی فکری ارائه شده است.
وی در ادامه افزود: تامین هزینه تهیه برنامه های کسب و کار از سوی معاونت علمی یکی دیگر از برنامه های حمایتی معاونت علمی برای ایجاد ارتباط با فناوران و نوآوران و خریداران و سرمایه گذاران طرح های فناوری است تا با این روش بتوان مشکل عدم اطمینان سرمایه گذاران به این طرح ها را از بین برد.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی همچنین گفت: با توجه به اینکه در جایگاه تولید علم ما رشد بسیار چشمگیری داشتیم و رتبه 16 جهان و نخست منطقه را دارا هستیم ولی در زمینه جایگاه نوآوری وضعیت مناسبی در سال های گذشته نداشته ایم و در سال 2014 از میان 142 کشور دنیا ما جایگاه 120 دنیا را کسب کرده ایم. اما خوشبختانه در سال 2015 با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در دولت به جایگاه 106 ارتقا داشته ایم و در زمینه شاخص دانش بنیان نیز از میان 142 کشور در سال 2012، جایگاه 94 را کسب کرده ایم.
دلیری درباره جایگاه اقتصاد دانش بنیان ایران در دنیا گفت: در مقایسه ای که در سال 2000 تا 2012 انجام شد، جایگاه جهانی ایران از 95 به 94 رشد داشته و فقط در این سال ها یک پله در بحث شاخص دانش بنیان ارتقا داشته ایم، در صورتی که در این مدت کشورهای منطقه و کشورهایی که در تولید علم با ما فاصله دارند، در زمینه فناوری رشد خوبی داشته اند اما در دو سال اخیر شرایط خوبی را پیدا کرده و ارتقا یافته است.
وی همچنین از از معامله طرح های فناورانه در تابلوی فرابورس ایران خبر دادو گفت: تاکنون 79 طرح فناوری در تابلوی فرابورس عرضه شده و برخی از این طرح ها نیز به فروش رسیده شده است.
دلیری با بیان اینکه برگزاری این فستیوال ها می تواند ارتباط خوبی بین صنعتگران، دانشگاهیان و مخترعان ایجاد کند، اظهار کرد: نخستین دوره فستیوال بازار دارایی های فکری به صورت عمومی برگزار شد که به خاطر تمرکز در مخاطبین خاص، دومین فستیوال نوآوری های بازار دارایی فکری را به صورت تخصصی و در حوزه لوازم خانگی برگزار کردیم.
وی تصریح کرد: در فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی بازار دارایی فکری هفت طرح برای ارائه به سرمایه گذاران معرفی شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی: ضعف ما در این مقوله در مرحله بعد از تولید علم است، در کشور علم تولید می شود اما در گذشته تبدیل آن به فناوری کند، صورت گرفته است، ارتباط بین تولیدکننده علم با صنعتگر در کشور برقرار نبوده است و شاید یکی از عوامل ضعف در حوزه فناوری نیز همین مقوله باشد.
دلیری افزود: با توجه به عدم اطمینان دانشگاه و صنعت به یکدیگر و ضعف در حوزه فناوری در این چند سال به خوبی این امر را نشان می دهد، کشورهایی که در فناوری و نوآوری در مقایسه با ایران پیشگام ترند، توانسته اند از کمترین تولیدات علمی خود خروجی خوبی دریافت کنند.
وی خاطر نشان کرد: در بخش زیرشاخه های فناوری از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که در منابع انسانی و تحقیق جایگاه 46 را در دنیا داریم و به لحاظ فارغ التحصیلان رشته فنی و مهندسی رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z3W9