ارزش های جدید؛ یک تحول خوب

ارزش های جدید؛ یک تحول خوب

محاسبه و دریافت ارزش سرمایه اجتماعی

یکی از مهم ترین موانع برای شناخت و توسعه سرمایه اجتماعی نحوه محاسبه و دریافت ارزش سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی می تواند عنصری اثرگذار در توسعه و پیشرفت اقتصادی باشد. به عنوان نمونه مسئولیت های اجتماعی شرکت ها، مشارکت مردم در سرمایه گذاری های عمومی، اقبال آن ها به صندوق های سرمایه گذاری نیکوکارانه و... موضوعاتی هستند که ضرورت در نظر داشتن نقش سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی را نشان می دهند. انجمن جهانی اقتصاد در یکی از آخرین گزار ش های خود به بررسی ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی پرداخته و در خلال آن راهی - یعنی شاخص ارزیابی مقبولیت اجتماعی - را به منظور محاسبه آن ارائه کرده است.
تحقیقات انجام گرفته از سوی پژوهش ارزیابی رفتارهای مثبت اجتماعی و عملکرد نشان داد که جام جهانی بی خانمان ها سال گذشته ارزش سرمایه اجتماعی 364 میلیون دلار ایجاد کرده است در حالی که این یک برآورد محافظه کارانه است.
اما ارزش سرمایه اجتماعی چیست؟ به عبارت ساده این روش می تواند تاثیر پروژه هایی مانند جام جهانی بی خانمان ها را به زبانی که دولت ها، شرکت ها و رسانه ها بتوانند آن را درک کنند، اندازه گیری کند.
یک تغییر در طرز فکر درون فرهنگ ها شکل گرفته است؛ تغییر نگاه از سرمایه داری سهامداری میلیتن فردین که در آن هدف از یک کسب وکار بیشینه کردن سود برای سهامداران به‎عنوان پاداشی برای سرمایه گذاری در یک شرکت است و نه تامین منافع همه ذینفعان، به مکانیزمی به منظور برآوردن نیازهای اکوسیستم بزرگ‎تر که کسب وکار در آن شکل می گیرد، بدل شده است.
شواهد این تغییر به سمت وسویی مثبت را می توان در وال استریت، مین استریت و خیابان مدیسون مشاهده کرد. به عنوان مثال:
- شکل گیری شرکت های افزایش سود (B) که در سال 2006 شروع شد و بیش از 2500 شرکت گواهی نامه شرکت های B را دریافت کرده اند: شرکت های سودآور که از سوی آزمایشگاه های B غیرانتفاعی از نظر برآوردن استانداردهای دقیق عملکرد محیطی و اجتماعی، مسئولیت پذیری و شفافیت تایید شده اند.
- سرمایه گذاری تاثیرگذار - تامین مالی با هدف ایجاد تاثیر اجتماعی مثبت به همراه بازگشت مالی - با هدف قرار دادن جریان اصلی.
- انتقال به سمت بازاریابی علمی؛ بازاریابی که کمک های خیریه را به خرید کالایی خاص که در آن سودی اقتصادی وجود ندارد ارتباط می دهد؛ این بازاریابی از برندی که به مردم برای انجام کاری مانند فعالیت های خیرخواهانه پاداش می دهد، پشتیبانی می کند.
- گسترش انفجاری سرمایه گذاری جمعی که نوع دوستی دموکراتیزه دارد که به افراد اجازه می دهد تا از پروژه هایی با مشارکت های نسبتا کم حمایت کنند؛ حمایت از سرمایه گذاری در شرکت های اجتماعی در سراسر جهان.
- مدل های جدید مانند پیوند اجتماعی که در سال 2016 توسط استارباکس آغاز شده است تا از پایداری تولیدکنندگان اخلاقی قهوه حمایت کند.
واضح است که دو مورد از بزرگ ترین روندها که امروزه بر کسب وکار تاثیر می گذارند، رسانه های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی یا فرصت های اجتماعی هستند. درحالی‎که اغلب به‎عنوان دو مقوله جداگانه تلقی می شوند، این موارد به طور جدایی ناپذیری با هم پیوند خورده اند.
در جهانی که در آن چیزی که با زمان و نفوذ خود انجام می دهید، بخش بزرگی از تاثیرات مختلفی که مردم می خواهند برای شما انجام دهند به حساب می آید، یک ایده خوب اجتماعی قوی یک بانک پشتیبانی کننده برای تمام سازمان خواهد بود.
جامعه پذیری در مورد مکالمه های سطحی و ظاهری نیست. جامعه پذیری در صورتی درست محقق شده است که درهایی را باز کند که مردم بتوانند از طریق آن وارد شوند و نقشی در سازمان ایفا کنند. به صورت فزاینده ای سازمان هایی از تمام - انواع گروه های عمومی، خصوصی و غیرانتفاعی، کارکنان بخش سرگرمی، 500 شرکت بزرگ دنیا، شرکت های تازه کار، کارآفرینان اجتماعی - استراتژی خود را برای ایجاد ارزش با هدف اجتماعی پایه گذاری می کنند.
با جمع شدن جهان و افزایش ارتباطات ما، برخی از مهم ترین ارزش های کسب وکار «آنچه من می توانم از دیگران به دست آورم» نیستند، بلکه «چه چیزی می توانم انجام دهم، چه خدماتی می توانم ارائه دهم و چه فرصت هایی می توانم ایجاد کنم که در آن تمام ما برنده باشیم» خواهد بود.
برای دهه ها قیمت، کیفیت و راحتی محرک های اصلی تصمیم خرید مصرف کنندگان بوده اند. امروزه این محرک ها با یک انگیزه مهم دیگر رقابت می کنند: سرمایه اجتماعی. افراد و شرکت ها توجه خود را در پاسخ به شکل های جدید ارتباط و دسترسی به اطلاعات که به ارزش هایی که مردم، سازمان ها و کسب وکارها منعکس کننده آن هستند، توجه ویژه ای دارند، به سمت کالای اجتماعی برگردانده اند.

باز کردن جعبه سیاه به روی خوبی
بااین حال، برای همه تحرکات حول خوبی و تمام خوبی هایی که انجام می شود، رویکردهای فعلی برای ارزیابی این که چه چیزی خوب است شکسته می شود. مسائل اصلی عبارتند از:
- اندازه گیری خروجی به جای نتایج
- پاداش به مطابقت به جای نوآوری
- فقدان شفافیت
- فقدان یک ارز جهانی برای تعیین میزان سرمایه اجتماعی ایجاد شده
در مجموع، ابزاری برای کمک به تصمیمات در مورد این که از چه چیزی حمایت کرد، کجا اهدا کرد، کجا داوطلب شد و از کدام سازمان ها طرفداری کرد وجود ندارد - تصمیم هایی که تعیین می کنند کدام ابتکارات و تحرکات زنده مانده و رشد می کنند و کدام یک چنین نخواهند شد.
بنابراین ما قصد داریم فضا را با استفاده از قدرت دگرگون کننده داده های بزرگ و بینش های بزرگ برای برنامه های کالای اجتماعی تغییر دهیم. ما برای چارچوب هایی که برای ارزش گذاری و اندازه گیری سود پشتیبانی سرمایه گذاری (ROI) ایجاد کرده ایم، شناخته شده هستیم. این بار به جای ارزیابی سرمایه گذاری های کالای اجتماعی از این لنز که چه چیزی برای برندها و صاحبان حقوق ایجاد کرده است، به ارزش از لنز ذینفعان و به طور کلی جامعه نگاه خواهیم کرد.
ما این را سرمایه اجتماعی می نامیم، از این اصطلاح به طور گسترده به منظور اشاره به تمام انواع کالاها، از حمایت از میراث فرهنگی و آموزش STEM تا رفع گرسنگی شدید و پایداری محیط زیست استفاده می کنیم. وسیله ای که تصمیم گرفته ایم برای اندازه گیری آن استفاده کنیم ارزیابی مقبولیت اجتماعی (PSV) است. PSV عبارت است از:
- آگنوستیک: از میراث فرهنگی تا بی خانمان ها، ما به سرمایه اجتماعی از همه نوع ارزش می دهیم.
- شفافیت: ما در مورد چیزی که به آن ارزش اختصاص داده شده، ارزشی که اختصاص داده شده و این که چگونه به نتایجمان دست یافته ایم صریح و روشن هستیم.
- داده های به دست آمده: هر تخصیص ارزش توسط پژوهش های اولیه پشتیبانی می شود.
- همگانی: PSV یک واحد درک همگانی از تاثیر برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی معرفی می کند که مقایسه بین دسته بندی ها و ابتکارات را امکان پذیر می سازد.
- قابل اجرا: PSV بیش از یک ابزار برای توجیه، منجر به بهبود در اثربخشی و کارایی می  شود.
با مجهز شدن به این اصول بنیادی، تیمی از اندیشمندان، بازاریابان، دانشمندان علوم اجتماعی، کارشناسان ارزیابی، ریاضی دانان، متخصصان امور مشارکت و طراحان را با هم ترکیب کرده ایم.

چگونه سرمایه اجتماعی را محاسبه کنیم؟
مرحله اول، ورودی ها، انواع سرمایه های اجتماعی ایجاد شده را تعریف می کنیم.
مرحله دوم، خروجی ها یا ارزش ها را برای هر نوع از سرمایه اجتماعی ایجاد شده مدل می کنیم.
مرحله سوم، بر اساس تحقیقات اولیه، خروجی های به دست آمده را ارزیابی و تفسیر می کنیم.
مرحله چهارم، سرعت را مدنظر قرار می دهیم. هر شهر، کشور و منطقه با استفاده از یک شاخص وزنی که برای جمعیت، تاثیر رسانه های اجتماعی و قدرت نرم - توانایی متقاعد کردن با جذابیت و تحریک به جای اجبار و اعمال زور - ارزش گذاری می کنیم. این محاسبات براساس بازار یا بازارهایی که برنامه در آن برگزار می شود، خواهد بود.
ولی هر چیزی را که شمارش می کند نمی توان شمرد و هر چیزی را که شمرده می شود، نمی توان شمارش کرد. برای مثال عدم توانایی برای اندازه گیری نوآوری، منجر به حمایت از ابتکارات دارای ریسک می شود که به ندرت موثرترین راه برای حل مشکلات اجتماعی بزرگ هستند. بنابراین با تحقیق در صدها برنامه در بیش از 40 کشور، شش ویژگی نامشهود را که بیشترین ارزش و قدرت را در پیشبرد اساسی و پایدار سرمایه اجتماعی دارند، شناسایی کردیم که عبارتند از:
1- جسارت: پیش بینی راه حل های بزرگ و جسورانه مانند مقابله با مشکلات مزمن و موقتی، پرداختن به علل زمینه ای و نه فقط درمان علایم.
2- قابلیت اتصال: درگیر شدن عمیق با اجتماعی که خدمات به آن ارائه می شود و ایجاد خرید سهم در میان حوزه های زیادی که می توانند بر نتایج تاثیر بگذارند.
3- ظرفیت: استفاده از داده ها برای درک روندها، پیش بینی رفتار و بهبود.
4- قوه ابتکار: درهم گسیختن روندهای مرسوم با راه حل های ابتکاری.
5- سرسختی: حداکثر استفاده از زمان، روابط و منابع مورد نیاز برای ادامه دادن.
6- تنوع: تولید درآمد و پشتیبانی از منابع مختلف.
جهت ایجاد محدوده برای این موارد لمس ناپذیر، به بازارهای مالی برمی گردیم. تحلیل سهم میانگین دارایی های نامشهود در ترازنامه های شرکت های سهامی عام در بورس های اوراق بهادار عمده - نیویورک، لندن، توکیو، شانگهای، بمبئی، یورونسکت (آمستردام)، دویچه بورس (فرانکفورت) و BM&F بوسپا (سائوپائولو).
شرکت های موجود در این بورس های اوراق بهادار بیش از 50 درصد از کل سرمایه گذاری های جهانی را پوشش می دهند.
ما هر یک از این موارد لمس ناپذیر را با رتبه و وزن آن نسبت به پنج مورد دیگر، رتبه انفرادی آن و سهم آن در خروجی ها ارزیابی می کنیم.
ارزش خروجی ها، سرعت و موارد لمس ناپذیر را با هم تجمیع می کنیم تا ارزش کل سرمایه اجتماعی ایجاد شود. و در نهایت، این جمع را بر بودجه تقسیم می کنیم تا رقمی برای ROI اجتماعی (سود پشتیبانی سرمایه گذاری) به دست آید.
تحولات جلوتر از ابزارهای اندازه گیری
پروفسور سینان آرل از دانشکده مدیریت میت اسلوان معتقد است که: «تحولات در علوم اغلب جلوتر از تحولات در اندازه گیری ها هستند.»
اکنون ما می توانیم رابطه کالاهای اجتماعی مانند سلامتی، سرمایه فرهنگی و آموزش STEM را به شیوه ای کمی کنیم که مشتریان، سرمایه گذاران، کارمندان، دولت ها و همه ذینفعان آن را درک کنند، می توانیم از نیروهای بازار استفاده کنیم تا شرکت ها و سرمایه گذاران برای ایجاد سرمایه گذاری بیشتر در کالای بیشتر درگیر شوند که ارزش اجتماعی و اقتصادی بیشتری ایجاد می کند. ارزیابی مقبولیت اجتماعی به فشار رو به افزایش از سوی اهداکنندگان و سرمایه گذاران برای اقدامات بنیادین در رابطه با اندازه گیری مستحکم موفقیت و شفافیت آسیب ناپذیر پاسخ می دهد.
این موضوع یک اصطلاح جدید برای کسب وکارهای غیرانتفاعی و دولت ها برای ایجاد مشارکت با ذینفعان حول کالای اجتماعی با استفاده از اندازه گیری های قابل ارزیابی از نظر اقتصادی ایجاد می کند. این معیارهای جدید ارزش واقعی سازمان هایی مانند جام جهانی بی خانمان ها را نشان می دهد. زمانی که ما ارزش عظیم آن ها را درک کنیم، به دنبال آن قطعا سرمایه گذاری خواهد آمد و در این صورت جامعه بدون شک سود خواهد برد. ما می خواهیم دنیایی بهتر و قطعا بدون هیچ بی خانمانی داشته باشیم.
منبع: انجمن جهانی اقتصاد

مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZuAh