نگاهی به چهار استارت آپ موفق که در جشنواره وب هم خوش درخشیدند

استارت آپهاي موفق ايراني کدام بازارها را بيشتر دوست دارند؟

هشتمين جشنواره وب ايران سوم اسفندماه با معرفي برترين‌هاي وب و موبايل کشور به پايان رسيد. اين جشنواره‌ را مي‌توان بزرگ‌ترين رويداد حوزه وب و کسب‌وکارهايي که در اين حوزه راه مي‌افتند، جان مي‌گيرند و رشد مي‌کنند دانست؛ جشنواره‌اي که مي‌توان - با کمي اغماض - برگزيدگان آن را موفق‌ترين استارت‌آپ‌هاي سال ايران دانست. اين استارت‌آپ‌ها، علاوه بر استفاده از کنفرانس‌ها و پنل‌هاي جانبي اين جشنواره، با معرفي خود و زمينه فعاليتشان هم در برابر رقبا عرض‌اندام مي‌کنند و هم از اين فرصت براي پيشبرد اهداف کسب‌وکار خود بهره مي‌برند. نگاهي به چند استارت‌آپ برگزيده اين جشنواره شايد بتواند ما را در شناخت رويکردها و مسيرهاي جذاب و آينده‌داري که اکوسيستم استارت‌آپي ايران به آن گرايش پيدا کرده است، ياري کند. جشنواره امسال نشان داد که مي‌توان يکي، دو سال آينده را دوره بلوغ زيست اين استارت‌آپ‌ها قلمداد کرد؛ دوره‌اي که اگرچه با فراز و فرودهايي همراه خواهد بود، اما روشن است که مي‌توانيم آن را يکي از پرجنب‌ و جوش‌ترين دوره‌هاي کسب‌وکار آنلاين در ايران بدانيم و هر روز شاهد ظهور استارت‌آپ‌هاي جديد مبتني بر ايده‌هاي نو باشيم. اين استارت‌آپ‌ها متکي بر استعداد جوان‌هاي ايراني و با استفاده از ظرفيت‌هايي که وب در اختيار آن‌ها گذاشته است احتمالا نقش بسيار مهمي را در اقتصاد دهه آتي ايفا خواهند کرد.


از جنس مطبوعات اما خيلي موفق‌تر!

هر کسي دستي بر آتش نه‌چندان شعله‌ور و گرمابخش مطبوعات داشته باشد نام اين استارت‌آپ چهارساله را شنيده است. «جار» که اين روزها در دنياي مطبوعات ايراني سري ميان سرها درآورده، نه راه چاپخانه را رفته و نه هيچ‌گاه دغدغه تامين کاغذ و سروکله زدن با خبرنگاران چموش تحريريه را داشته است. اما اين استارت‌آپ محبوب که امسال در جشنواره و بخش خبرخواني جزو برگزيده‌ها بود و با به اشتراک گذاشتن صفحه اول روزنامه‌هاي مهم کشور کارش را شروع کرد، حالا روزانه 100 هزار بازديد دارد؛ رقمي که کمتر روزنامه‌اي - چه در نسخه‌هاي کاغذي و چه در نسخه‌هاي آنلاين - خواب آن را مي‌بيند!

9 جوان زير 30 سال با هدايت حسين شمس که بنيان‌گذار جار است، اين موفقيت را در يکي از سخت‌ترين عرصه‌هاي کسب‌وکار وطني يعني کسب‌وکارهاي مرتبط با مطبوعات رقم زده‌اند. شمس اين موفقيت را نتيجه ايده‌هاي نو در يک فضاي کاملا سنتي مي‌داند: «وقتي قرار است با روزنامه‌هايي سروکله بزنيد که هنوز برخي از آن‌ها را بايد اسکن کنيد و روي جار بگذاريد شايد موفقيت کمي سخت باشد. اما همين ضعف ماهوي مدل سنتي باعث شده است مزيت‌هاي کسب‌وکار آنلاين ما به چشم بيايد و با اين استقبال روبه‌رو شويم.»

امسال چهارمين سالي است که جار در جشنواره برگزيده شده است؛ يعني از همان سال اول راه‌اندازي آن، شمس و دوستانش در مسير موفقيت بوده‌اند. جار يک استارت‌آپ مبتني بر بازنشر محتواست؛ يکي از همان نمونه‌هايي که در جهان الگوهايي چون پرس‌ريدر را پيش چشم دارند که روزانه هزاران روزنامه از سراسر دنيا را به صورت آنلاين بازنشر مي‌کنند و ميليون‌ها خواننده دارند. جار هنوز تا رسيدن به چنين جايگاهي راه زيادي دارد اما وقتي به ياد بياوريد که هر روزنامه‌نگار ايراني هر روز صبح قبل از هر کاري صفحات و تيترهاي روزنامه‌ها را با باز کردن سايت جار يا لمس کردن اپ آن مي‌خواند احتمالا مي‌توانيد خوشبين باشيد که جار يکي از آن استارت‌آپ‌هايي است که باز هم از آن خواهيد شنيد و بايد منتظر رشد آن باشيد.


بازار داغ شکم

راستش کسي فکرش را نمي‌کرد با وجود «زودفود» و جولاني که در بازار فروش آنلاين غذا راه انداخته است، استارت‌آپ ديگري بتواند در اين حوزه خودي نشان دهد. اما چه بگذاريم به حساب شگفتي‌هاي داوري جشنواره چه هر چيز ديگر بايد بگوييم «ريحون» يک رقيب تازه‌وارد اما جدي براي زودفود است. استارت‌آپ ريحون فرق و تمايز چنداني با زودفود ندارد. اين استارت‌آپ رستوران‌ها و فست‌فودهاي مختلف تهران را نشانه گرفته است تا بتواند با واسطه‌گري خودش براي آن‌ها مشتري جور کند و از اين راه کسب‌وکارش را رونق دهد. اما ريحون تازه‌وارد با برگزيده شدن در جشنواره امسال نشان داد که براي اين کار برنامه‌ها و ايده‌هاي تازه‌اي دارد. ايده‌هايش تا حدي به چشم آمده که اين روزها زودفود هم به صرافت برگزاري مسابقه و دادن جايزه و به‌ عبارتي داغ کردن حوزه بازاريابي و تبليغاتش افتاده است. سهيل علوي، مديرعامل ريحون که سال‌ها خارج از ايران زندگي کرده و کمتر از دو سال است به کشور برگشته، اعتقاد دارد ريحون با ساده کردن سفارش غذا و استفاده از داده‌هاي واقعي - مانند عکس‌هايي از غذاهاي رستوران‌ها - توانسته‌ است به چنين رشد سريعي برسد.

ريحون همين سال گذشته، يعني 93، راه‌اندازي شده و شايد - به قول ورزشي‌ها - کمي بايد گرم مي‌کرد تا چنين جايزه‌اي نصيبش شود. اما رشد سريع ريحون نشان مي‌دهد که هنوز در حوزه کسب‌وکارهاي آنلاين يکي از پتانسيل‌هاي اشباع‌نشده همين شکم‌هاي خيره است که سيري‌ناپذيرند و اين فرصت خوبي براي راه‌اندازي و به ميدان آمدن استارت‌آپ‌هاي متنوع ديگر در اين حوزه است.


يک بليت‌فروش تازه‌وارد

کسي فکرش را هم نمي‌کرد با وجود «تيوال» و «ايران کنسرت» و چند ده سايت بليت‌فروشي ديگر کسي به صرافت راه انداختن يک استارت‌آپ در زمينه بليت‌فروشي آنلاين بيفتد؛ آن هم استارت‌آپي که بتواند در اولين سال فعاليتش برگزيده جشنواره وب شود! اما وقتي بدانيد «تيکت» (tik8) استارت‌آپي است که زيرمجموعه شرکت «نت‌برگ» (يکي از موفق‌ترين سايت‌هاي تخفيف گروهي) راه‌اندازي شده، ممکن است نظرتان عوض شود.

نت‌برگ که از قضا امسال در جشنواره و بخش سايت‌هاي خريد گروهي هم برگزيده داوران شد و هم برگزيده مردمي، تيکت را راه انداخته تا به گفته عليرضا صادقيان، بنيان‌گذار نت‌برگ، مشتري‌هاي اين بازار بزرگ آنلاين را هدف قرار دهد و به عنوان بازويي براي نت‌برگ عمل کند. صادقيان در بخشي از پنلي که درباره تجربه نت‌برگ بود، در پاسخ به سوالي در مورد تيکت گفت: «وقتي ما در نت‌برگ فروش گروهي بليت تئاتر و سينما و کنسرت داريم هميشه با اين مشکل مواجه هستيم که چطور بليت را به دست مشتريانمان برسانيم. تيکت در واقع هم بخشي از مشکلات نت‌برگ را حل مي‌کند و هم به عنوان يک استارت‌آپ مستقل راه خودش را در اين بازار مي‌رود.»

اگرچه انتخاب مردمي در اين بخش تيوال بود اما برگزيده شدن تيکت از نگاه داوران نشان مي‌دهد اين استارت‌آپ يک‌ساله يکي از رقباي جدي در بازار بليت‌فروشي آنلاين در سال‌هاي آينده خواهد بود.


بازار رو به ‌رشد معلم‌هاي تحت ‌وب

آموزش آنلاين يکي از بازارهاي پرمشتري حوزه کسب‌وکارهاي آنلاين است. نياز به يادگيري و آسان شدن فرايند آن در پيوند با تکنولوژي‌هاي نوين آن‌قدر جذابيت ايجاد کرده که هر روز يک استارت‌آپ از گوشه‌اي از وب ايراني متولد مي‌شود که نقش معلم‌هاي سنتي را در يک شاخه تخصصي يا عمومي بر عهده مي‌گيرد؛ از کلاس‌هاي تدريس خصوصي آنلاين و استارت‌آپ‌هايي چون «الو استاد» گرفته تا «فرانش» که با ويدئوهاي آموزشي‌اش در اکوسيستم استارت‌آپي کشور جاي خودش را باز کرده است. فرانش امسال در هشتمين جشنواره وب ايران در حضور قبايي چون «استاديار» و «ميز تحرير» به ‌عنوان برترين وب‌سايت آموزش آنلاين ايران شناخته شد.

اين استارت‌آپ آموزشي با فراهم کردن فرصت يادگيري آنلاين - با استفاده از ابزارهايي که وب در اختيارش داده - هم انحصار سنتي اين بازار را به چالش کشيده و هم اين فرصت را به همه کساني که در پي فراگيري هستند اما به دليل زندگي در شهرها يا روستاهاي دورافتاده امکان استفاده از امکانات کلانشهرها را ندارند داده است تا آن‌ها بتوانند فرايند آموزش و يادگيري خود را به چند کليک ساده خلاصه کنند. ويدئوهاي آموزشي فرانش در زمينه‌هاي مختلف با کمک متخصصان توليد و منتشر مي‌شوند و رشيدي اعتقاد دارد از اين طريق مي‌توان براي متخصصان اشتغال‌زايي کرد.


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZMva