اید ه های استارت آپی باورنکردنی که میلیاردی شدند
راه اندازي کسب و کاري براي خودتان فکري است که هر بار آن را پشت گوش مي اندازيد، چون به نظرتان ايده اوليه اي که داريد مسخره است؟ خب، قبل از اين که ايده تان را مورد قضاوت هاي بي رحمانه قرار دهيد بهتر است اين پنج ماجراي عجيب را درباره استارت آپ هايي که يک روز همه به آن ها مي خنديدند، اما امروز تجارت هايي پرسود هستند، بخوانيد.
يک: ايده اوليه که پشت استارت آپ Task Rabbit قرار داشت، بسيار ساده اما درخشان بود. خيلي از مردم در طول روز کارهاي ساده اي دارند که لازم است انجام شوند اما بيشتر وقت ها انجامشان را پشت گوش مي اندازند يا حاضرند هر کار ديگري را انجام دهند جز آن کار به خصوص! کارهايي مثلا سر هم کردن تخت، ميز کار يا ميز تلويزيون تازه خريداري شده، شستن ماشين، مرتب کردن خانه بعد از يک مهماني و... از طرف ديگر آدم هايي هستند که بدشان نمي آيد درآمد ماهانه شان را کمي بالاتر ببرند. مديران Task Rabbit با استفاده از همين ايده ساده سرويس خدمات دهي موفقشان را راه انداختند که اين دو گروه را با هم مرتبط مي کند و آن ها را در يک جور موقعيت برنده - برنده قرار مي دهد. در حال حاضر اين شرکت در 18 شهر امريکا و لندن فعال است و حتي يک Task Rabbit مجازي هم براي آدم هايي وجود دارد که در انجام کارهاي مربوط به رايانه نياز به کمک دارند.
دو: دونات عجيب و غريب از يک سال قبل از اين که درهاي فروشگاهش را باز کند، بازاريابي به شيوه پارتيزاني را شروع کرده بود. در واقع آن ها بدون اين که حتي يک دانه دونات هم در روغن سرخ کرده باشند، شبکه اجتماعي بسيار پرطرفدار و شلوغي براي خودشان ساخته بودند. شهري مثل سياتل براي راه اندازي اين فروشگاه عجيب و غريب که دونات هايي با انواع و اقسام طعم هاي باورنکردني دست مشتري ها مي داد، کاملا ايده آل بود. اما موفقيت صاحبان اين ايده آن قدر زياد بود که آن ها در کمتر از دو سال توانستند شعبه هاي جديدشان را افتتاح کنند. صاحبان دونات عجيب و غريب براي رسيدگي به امور خيريه يک سازمان غيرانتفاعي ايجاد کردند و شعارشان هم اين است که: «عجيب و غريب باش، خوب باش.»
سه: کمتر از هشت سال قبل موسسان فروشگاه «يک چيزي» به ايده اي رسيدند که تقريبا هر کسي آن را مي شنيد، از خنده روده بر مي شد و به عقل صاحبانش شک مي کرد. درواقع آن ها با خودشان فکر کرده بودند که اگر مي شود هر چيزي را در اينترنت فروخت، چرا آن ها «يک چيزي» را نفروشند؟! آن ها اين ايده را در قالب يک استارت آپ عملي کردند و يک وب سايت براي تجارت الکترونيکي در ظاهر مسخره شان راه انداختند. اگرچه اين ايده واقعا باورکردني نبود، اما کاملا جواب داد. مشتريان آن ها 10 دلار پرداخت مي کنند و در عوض «يک چيزي» به دستشان مي رسد. هيچ کدام از مشتري ها موقع پرداخت واقعا نمي دانند که ممکن است پست چه چيزي برايشان بياورد. البته مديران وب سايت متعهد شده اند که چيزهايي که براي مشتري ها ارسال مي شود، کاملا نو بوده، حداقل ده دلار ارزش داشته باشد، هزينه انتقالش رايگان باشد و مشتري بتواند بعدا آن را در امريکا بفروشد.
چهار: چه کسي دوست ندارد به عنوان کادو، شمع دريافت کند. شمع تقريبا يک هديه ايده آل براي هر کسي محسوب مي شود؛ از يک همکار گرفته تا فاميل دور و همکلاسي و... Prize Candle شرکتي است که شمع هايي با استفاده از موم سويا توليد مي کند که کاملا دوستدار محيط زيست هستند. اما اين همه ماجرا نيست. درواقع بخش اصلي و هيجان انگيز ماجرا اين است که هر کدام از اين شمع ها حاوي حلقه اي هستند که يک کد هديه روي آن درج شده است و فرد تا زماني که شمع به طور کامل مصرف نشده، نمي تواند به آن دسترسي داشته باشد. هر کدام از اين حلقه ها چيزي حدود 25 دلار ارزش دارند و با استفاده از کد هديه درج شده روي آن ها، هر فردي مي تواند شانس برنده شدن حلقه اي به ارزش 5000 دلار داشته باشد. اين ايده آن قدر در امريکا موفق بود که در حال حاضر اين شرکت در حال توليد انواع ديگر محصولات با همين ايده است.
پنج: دوست داريد بدانيد قبلا در خانه اي که شما ساکنش هستيد چه اتفاقات جنايي رخ داده است؟ آيا کسي در اين خانه مرده يا به قتل رسيده يا کسي در آن دستگير شده است؟ به نظرتان مسخره مي رسد؟ خب، صدها هزار نفر در امريکا روزانه 11.99 دلار پول مي دهند تا اين اطلاعات به دستشان برسد. اين وب سايت به شدت بين کساني که در منزلشان با حوادث باورنکردني روبه رو شده اند، محبوب است. هم چنين خيلي ها قبل از خريد يک ملک به اين وب سايت سر مي زنند تا در مورد جايي که مي خواهند بخرند و پيشينه آن مطمئن باشند. اين کمپاني در سال 2013 راه افتاده ولي در حال حاضر خدماتش را در بيش از 50 ايالت مختلف امريکا ارائه مي کند و به زودي در کشورهاي ديگر نيز شروع به کار خواهد کرد.
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان