بلاکچین آینده بازاریابی دیجیتال را دگرگون خواهد کرد
آیا مرگ آژانسهای بازاریابی نزدیک است؟
تبلیغات امروزی یک صنعت مولتی میلیارد دلاری است. به گزارش شرکت تحقیقات بازار فاررستر، تا سال 2021 هزینههای دیجیتال مارکتینگ در امریکا به 120 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. جای تعجب نیست که کمپانیهایی نظیر فیسبوک و آمازون، بیوقفه در حال جمعآوری اطلاعاتی در مورد کاربران خود هستند. با این حال حدود 50 درصد از ترافیک آگهیهای تبلیغاتی توسط باتها تولید میشود. برندها دائما مبلغ هنگفتی روی بخش بازاریابی خود سرمایهگذاری میکنند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این هزینهها به افزایش فروش آنها منجر شود. اما بازاریابی اسیر یک سرنوشت محتوم نیست. این سناریو زمانی تغییر میکند که شرکتها بتوانند مشتریان خود را به صورت انفرادی هدف قرار دهند. فناوریهای پیشرفتهای نظیر بلاکچین و قراردادهای هوشمند، صنعت نوین بازاریابی را به این سمت هدایت میکنند.
بازاریابی دیجیتال مستقیم
موج فناوری بلاکچین، صنعت تبلیغات را نیز مانند سایر حوزههای کسبوکار تحت تاثیر خود قرار داده است. اینجا هم اطلاعات ذخیره و توزیع میشوند، اما قابل تغییر و کپیبرداری نیستند.
از آنجا که بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است، اطلاعاتی که روی آن ثبت میشود از امنیت فوقالعاده بالایی برخوردار است. اما مهمترین دلیلی که باعث میشود بلاکچین صنعت بازاریابی و تبلیغات را متحول کند، این است که نیاز به هرگونه «واسطه» را از بین میبرد. در حال حاضر اغلب کسبوکارها اجرای نهایی تبلیغات خود را به گوگل یا فیسبوک میسپارند و هر دو پلتفرم فوق نیز بابت این خدمات از شرکتها پول دریافت میکنند. اما شرکتهای مبتنی بر بلاکچین نظیر بیت کلیو (BitClave)، روی حریم خصوصی دادههای جستوجو متمرکز هستند و به کاربران اجازه میدهند کنترل کامل دادههای خود را در اختیار داشته باشند. یک موتور جستوجوی مبتنی بر بلاکچین، واسطههای تبلیغاتی را حذف میکند و ارتباط مستقیمی بین شرکتها و مصرفکنندگان به وجود میآورد. این مشخصه اصلی فناوری بلاکچین است: عدم نیاز به دلالها و واسطهها. هنگامی که کاربران موضوعی را جستوجو میکنند، میتوانند انتخاب کنند که چه حجم از داده را به تبلیغکنندگان منتقل کنند. سپس برخلاف پروسههای رایج بازاریابی دیجیتال، کاربران به ازای دادههایی که ارائه میکنند پاداش میگیرند. بنابراین به جای اینکه یک «طرف ثالث» دادههای شما را به تبلیغکنندگان بفروشد، خودتان مستقیما دادههایی را که میخواهید به شرکتها یا برندها میفروشید.
بازاریابی متقابل B2B
قراردادهای هوشمند به شما کمک میکنند پول، سهام یا هر دارایی ارزشمندی را که میخواهید، طی یک فرایند کاملا شفاف به اشتراک بگذارید و از بازیگران اضافی نظیر وکلا اجتناب کنید. این قراردادها در واقع برنامههای کامپیوتری هستند که روی بلاکچین اجرا میشوند. بلاکچین شرایط یک قرارداد را بررسی و تایید و سپس مفاد آن را اجرا میکند. یک قرارداد قطعی، تنها با قرارداد جدید شرکت جایگزین میشود.
این قراردادها بازاریابی متقابل B2B را بسیار کارآمدتر خواهند کرد، بهویژه در عصری که بلاگرها و اینفلوئنسرها برای توسعه برند شخصی خود از پلتفرمهایی نظیر یوتیوب و اینستاگرام استفاده میکنند.
شکی نیست که بازاریابی دیجیتال از وجود اینفلوئنسرها بهرهمند میشود، اما این متد بازاریابی با چالشهای خاصی نیز همراه است. از آنجا که غالبا هیچ نیروی ناظری شرایط قرارداد را تنظیم نمیکند، بهنوعی هر فرد شخصا هزینه یا بهای خود را ارزشگذاری میکند. قراردادهای هوشمند به طور خودکار همه طرفین درگیر را وادار میکنند که به تعهدات خود عمل کنند و پرداختها نیز پس از تحقق کلیه شرایط قرارداد انجام میشود. برای مثال اگر یک بلاگر برخلاف تعهد خود از انتشار مقاله یا پست شبکههای اجتماعی سر باز زند، قرارداد هوشمند عملکرد او را بررسی کرده و هیچ پولی را به حساب او واریز نمیکند. بهعلاوه طرفین قرارداد تنها در صورتی میتوانند به مرحله بعدی قدم بگذارند که شرایط و تعهدات مرحله قبل را تکمیل کرده باشند.
همانطور که راجر هائنی، همبنیانگذار شرکت ذخیره داده Datum به نشریه فوربس میگوید: «امروزه بازاریابی دیجیتال موتور محرکه تجارت الکترونیک جهان است و به همین دلیل باید بهجای فناوریهای ریسکپذیر دیروز، به امنترین و پیشرفتهترین تکنولوژیها تکیه کند. بلاکچین و قراردادهای هوشمند به ما فرصت میدهند کلاس جدیدی از خدمات را ارائه کنیم. این فناوری به کسبوکارها کمک میکند روی تجارت خود متمرکز شوند و از خودشان محافظت کنند.»
شفافیت قراردادها و ارتباطات
شرکتها با استفاده از بلاکچین به مشتریان نشان میدهند که چگونه از اطلاعات آنها استفاده میکنند. از آنجا که این اطلاعات قابل تغییر یا کپیبرداری نیستند، شرکتهایی که به این فناوری روی آوردهاند، اطمینان دارند که اطلاعاتشان به طور مخفیانه یا غیرمجاز دستکاری نمیشود.
ماهیت شفاف دادههای بلاکچین به مشتریان نیز آرامش خاطر بیشتری میبخشد، زیرا پس از این مطمئن هستند که شرکتها و سازمانها از دادههای آنها سوءاستفاده نمیکنند. بهعلاوه آنها مطمئن هستند اطلاعاتی که در یک آگهی بازرگانی یا کمپین بازاریابی دریافت میکنند، واقعی و صحیح است.
https://www.entrepreneur.com/article/304654
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان