تبلیغ کالای مشابه «ایران ساخت» ممنوع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایران ساخت را در صدا و سیما و مطبوعات ممنوع کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایران ساخت را در صدا و سیما و مطبوعات ممنوع کردند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت ، به موجب این مصوبه فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام میشود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 16 دی) و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده(104) قانون مالیاتهای مستقیم، ماده 18 این طرح را تصویب کردند.
در ماده 18 این طرح ذکر شده است: دستگاههای صدر موضوع ماده (2) این قانون و تبصره (2) آن علاوه بر الزام به خرید کالاها و خدمات از فهرست توانمندیهای محصولات داخلی موضوع بند (الف) ماده (4) این قانون، در تدارک و تأمین کالاهای مصرفی، مصرفی بادوام، تجهیزات و تأسیسات غیرطرحی(پروژهای) مورد نیاز خود، ملزم به خرید محصولات داخلی و کالاهای ایرانی هستند.
به موجب این مصوبه فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام میشود.
همچنین نمایندگان ماده 19 این طرح را نیز مصوب کردند که در این ماده ذکر شده است:
به منظور حمایت از کالای ایرانی موضوع این قانون، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایرانی در صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، اوراق چاپی، تلفن و فضای مجازی ممنوع و رسانه پخشکننده آگهی هر یک به جزای نقدی معادل دهبرابر قرارداد پخش آگهی، محکوم میشوند.
طبق تبصره 1 این ماده تبلیغ کالاهای خارجی که بخشی از فرآیند تولید آنها در داخل کشور انجام میشود مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، مجاز است.
به موجب تبصره 2 این ماده در تبلیغ کالاهای ایرانی و محصولات داخلی و تقویت نشانهای تجاری (برندهای) داخلی، ماده(8) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آییننامه مربوطه لازمالاجراء است.
بر اساس این گزارش، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی نیز در راستای ترویج و فرهنگسازی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و همچنین «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» دو دوره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت را برگزار کرده است.
ارسال به دوستان