بنیانگذاران استارت آپ هدهد در گفتوگو با دانش بنیان از چالشهایشان میگویند

در ايران بازار خيلي خوبي وجود دارد


هادي سينايي و اميرحسين قاسمي دو دانشجوي جواني هستند که دو، سه سال قبل و در شرايطي که سرويسهاي پيامرسان خارجي در ايران در حال جذب مخاطب بودند، به فکر افتادند پيامرساني فارسي با کاربري بالا و محيطي جذاب و متنوع و امکانات مورد نياز مخاطب داخلي طراحي کنند و اسم استارتآپشان را «هدهد» گذاشتند؛ استارتآپي که خيلي زود توانست به موفقيت برسد و در سال 94 و در حاليکه هنوز زمان زيادي از عمرش نگذشته بود، توانست بهعنوان برنامه محبوب سال 94 از ديد کاربران کافه بازار در رويداد #پنجشنبه بازار معرفي شود. در وبسايتي که براي اين پيامرسان طراحي شده، نوشته شده است: «هدهد قصد دارد پيامرساني را از حالت يکنواخت متني خارج کرده و گرافيک را نيز دخيل در انتقال پيام کند...» دسترسي به سرويسهاي متنوع، وجود استيکرهاي مختلف و جذاب با گويشها و زبانهاي محلي مانند ترکي، کردي، لري، اصفهاني و...، خدمات ارزش افزوده تعاملي (IVAS) براي برگزاري مسابقه، رايگيري، کمپين و...، داشتن دکمه خلاصهساز با بهکارگيري الگوريتمهاي هوشمند، دسترسي به سرويسهاي متنوع، امکان دستهبندي پيامهاي کاربر، ضد تبليغ هوشمند پيامها و... از جمله امتيازات هدهد نسبت به ساير پيامرسانهاست. در ادامه خلاصهاي از گفتوگوي ما را با هادي سينايي درباره هدهد و روند رشد و تحول آن در يک سال اخير ميخوانيد.


¡ چطور به چنين ايدهاي براي راهاندازي يک استارتآپ رسيديد؟

قبل از اينکه من وارد تيم شوم، دو نفر از دوستانم روي اين ايده کار ميکردند و بعد با بحثهايي که با هم داشتيم به اين نتيجه رسيديم که يک پيامرسان کاربرپسندانهتر طراحي کنيم. آن موقع محصولمان تقريبا نيمهآماده بود و فضا هم جوري بود که ميطلبيد يک پيامرسان ايراني داشته باشيم. توانايي فني انجام اين کار را نيز در خودمان ميديديم، چون به هر حال کار تکنولوژيکي بود و ما هم آدمهاي تکنولوژيک بوديم. اميرحسين قاسمي قبلا در زمينه فناوريهاي موبايلي کار کرده و صاحب ايده بود. 

¡ فاصله زماني ميان اين اتفاق و زماني که اپ را ريليز کرديد، کوتاه بود و توجه رسانهها را هم به خودتان جلب کرديد. آيا اين اتفاق براي شما موثر بود و به پيشبرد کارتان کمک کرد يا اينکه آن حجم از توجه رسانهاي و اتفاقات بعد از آن به کار لطمه زد؟

اينکه رسانهها به ما توجه کردند؟

¡ بله، چون ممکن است اين اتفاق يا فرصت -اگر بتوان چنين اسمي روي آن گذاشت- براي باقي استارتآپها نيفتد. 

بله، اتفاق خيلي خوبي بود و وقتي توانستيم اين عنوان را به دست بياوريم، خيلي انگيزه پيدا کرديم که کارمان را ادامه بدهيم. چون تا آن زمان اوضاع طوري بود که انگار در برزخ بوديم و واقعا نميدانستيم کارمان ميگيرد يا نه. قبلا يک سري شرکتها بودند که همين کار را اتفاقا با بودجههاي خيلي خوب شروع کرده بودند، حالا بماند که بد عمل کردند و خيلي خوب نتوانستند طرح را اجرا کنند و با اين کار محصول ايراني را زير سوال بردند. به همين خاطر خودمان هم آن زمان کمي شک داشتيم، ولي طي دو ماه توانستيم صدهزارتايي شويم. يعني صد هزار کاربر فعال و همين حالا هم بين چهل و پنج تا پنجاه هزار نفر يوزر داريم و آمارهايمان نشان ميدهد که تعداد پيامکهايي که از سيستم ما ارسال شده، بيش از سي، چهل ميليون پيام است. اين چيزها را ميديديم و قوت قلب ميگرفتيم که کارمان را ادامه بدهيم، چون مسيرمان خيلي سخت بود. اينطور نبود که خيلي راحت بشود کار کرد. مثلا شما ميرويد با آدمهاي مختلف در مورد هدهد حرف ميزنيد و اولين چيزي که ميپرسند اين است که چرا بايد اين پيامرسان را نصب کنند؟ اينطوري آدم بيشتر نسبت به محصولي که دارد دلسرد ميشود، ولي آن اتفاق که براي ما افتاد نتيجه خيلي خوبي برايمان داشت و به مرور زمان اعتماد به نفس بيشتري پيدا کرديم.

¡ براي جلب حمايت به جايي مراجعه کرديد؟  

بله، بيشتر حمايت مالي. رفتيم با سرمايهگذارهاي خصوصي صحبت کرديم و در کنار آن به دولتيها هم معرفي شديم، ولي آن چيزي که در رسانهها در مورد حمايت از استارتآپها و... به مردم نشان داده ميشود با چيزي که در عمل اتفاق ميافتد، واقعا متفاوت است. مثلا ما به خيليها که مراجعه ميکرديم ميگفتند اصلا چرا بايد اين کار را انجام دهيد يا احتياجي به اين طرح نيست و نسبت به ما ديد از بالا به پايين داشتند. يادم هست سراغ معاونت فني صدا و سيما رفتيم و طرحمان را ارائه کرديم. به ما گفتند اگر بخواهيم از اين طرح حمايت بکنيم، کاملا براي ما خواهد بود و بعد از سه ماه بايد بيست و هفت فيچر داشته باشد و ريليز شود. من به عنوان يک آدم فني و از ديد کسي که اين کار را انجام داده ميگويم که چنين کاري در اين مدت ممکن نيست  و اگر هم کسي چنين قولي به آنها داده، سرشان را کلاه گذاشته است. از يک طرف ميگفتند که ميخواهيم سولوشن مورد نيازمان را از خارج مثلا از واتساپ بخريم و از يک طرف ميگفتند بودجه نداريم! حرفهايشان ضد و نقيض بود. اگر پول ندارند پس چطور ميخواهند به دلار به شرکت خارجي پول بدهند؟! يادم هست در يکي از برنامههاي شبکه خبر، اگر اشتباه نکنم برنامه خبر 20، شرکت کرديم. من آنجا هم گفتم ما براي طرحي که سرمايهگذار ايراني حاضر نيست به آن توجه کند، سرمايهگذار خارجي داريم. بعد يکي از مديران وزارت ارشاد روي خط آمد و آقاي قاسمزاده پرسيد چرا از هدهد حمايت نشده؟ ايشان جواب دادند ما سي و پنج شبکه اجتماعي ريليز کرديم و هدهد جزوشان نبوده است و ما اصلا هدهد را نديديم. اين براي ما خيلي عجيب است، چون پنجشنبه بازار از ما تقدير کرده و خيليها خبرهاي مربوط به هدهد را کار کرده بودند. همان زمان هم اگر شما در کافه بازار، پيامرسان را سرچ ميکرديد، هدهد بالا ميآمد. من متعجبم که چطور ما را نديده بودند. من خودم شخصا چندين بار به يکي از آقايان در شوراي عالي فضاي مجازي ايميل زدم که ما چنين طرحي داريم و جريان از اين قرار است و ميخواهيم کمک کنيد؛ تيم فني از ما و حمايت مالي از شما. اصلا جواب ايميل را هم ندادند. به همين خاطر ميگويم آنچه در رسانهها اعلام ميشود با آنچه در عمل اتفاق ميافتد، متفاوت است. به هر حال اين چالشي است که طي يک سال و نيم گذشته ما با آن روبهرو بوديم.

¡ چقدر از اين چالشها حل شده است؟ همچنان سرمايهگذار خارجي داريد؟

بله، البته از ارديبهشت ماه که قراري گذاشته و صحبتهايي مطرح شد، هنوز ما خيلي پيگيري نکرديم. ولي مشکلي که فکر ميکنم همه بچههايي که در اين فضا کار ميکنند، بايد با آن دست و پنجه نرم کنند، مجوزهاي عجيب و غريبي است که از ما ميخواهند؛ آن هم مايي که گروه داخلي هستيم و در همين ايران خودمان داريم کار ميکنيم، در حاليکه اگر گروه خارجي بخواهد کار کند چنين مجوزهايي را لازم ندارد. مثلا کسي در ايران نميتواند به واتساپ بگويد تويي که داري اپليکيشنت را در ايران لانچ ميکني، به فلان مجوزها احتياج داري، ولي همانها را از ما ميخواهند و انگار چاقويشان براي ما تيزتر است.  اصلا به نظر ميرسد روند را طوري چيدهاند که مردم نسبت به پيامرسانهاي فارسي احساس ناامني کنند. در حاليکه واقعا چيز عجيب و پيچيدهاي نيست. همانطور که يک پيامرسان خارجي ميتواند در ايران لانچ شود، يک پيامرسان داخلي هم بايد بتواند.

¡ يک مسئله ميان دانشجويان و فارغالتحصيلان دانشگاه شريف مشترک است و آن هم اين است که خيلي از اين افراد از ترمهاي پاياني دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد، ميدانند که قرار است از ايران بروند و حتي کشور مقصد و دانشگاه را هم انتخاب کردهاند و ويزا و پذيرش ميگيرند و... اين امکان براي شما هم قطعا وجود داشته. دوست دارم بدانم چه عاملي باعث شده که از رفتن صرفنظر کنيد. شما در ايران سراغ يک کار معمولي هم نرفتيد، بلکه کار کردن در فضاي استارتآپ را انتخاب کرديد که ريسک بالايي دارد و پايان آن اصلا معلوم نيست.

من شخصا دوست داشتم براي دوره کارشناسي از ايران بروم. از دوره دبيرستان هم با يکي از دوستانم مدام به اين فکر ميکرديم که ما کي ميرويم و... آن دوستم از ايران رفت و بعد از آن هم برخي از همکلاسيهايم مهاجرت کردند. آخرين دوستي که اينجا داشتم دو، سه ماه پيش رفت و من واقعا الان هيچ دوست ديگري ندارم. من هم از دوره دبيرستان دنبال اين کارها بودم، ولي نشد و نميدانم چه اتفاقي در دوره کارشناسي ارشد افتاد که خيلي به بيزينس علاقهمند شدم، در حاليکه تا قبل از آن، آدم بهشدت آکادميکي بودم.

¡ در چه رشتهاي تحصيل کرديد؟

کامپيوتر.

¡ همينجا در دانشگاه شريف؟

بله، در دوره کارشناسي نرمافزار خواندم و بعد در رشته هوش مصنوعي کارشناسي ارشدم را گرفتم. در طول مدتي که در مقطع ارشد درس ميخواندم خيلي به بيزنس و کسب و کار علاقهمند شدم و ديدم فضاي خيلي خوبي در ايران وجود دارد و ميشود کارهاي جديدي انجام داد. در حاليکه اگر قرار بود از ايران بروم، شرايط سنيام طوري بود که بايد از اول و از صفر شروع ميکردم. در صورتيکه در ايران يک سري کانکشنها و ارتباطات و لينکهايي دارم و ميتوانم کارم را سريعتر راه بيندازم و جلو بروم. ما در ايران اگر قوانين تجارت درست شود، بازار خيلي خوبي داريم، ولي در شرايط فعلي کار کردن در اين بازار همچنان براي من و امثال من ريسک است. مثلا خانوادهام ميگويند چرا پياچدي نميخواني؟ يک سال است که من مدرک ارشدم را گرفتم. به هر حال چنين فشارهايي هست، ولي من شخصا اين ريسک را کردم که استارتآپي را راه بيندازم. حالا يا ميشود و کار ميگيرد يا نميشود.

¡ در حال حاضر «هدهد» در چه وضعيتي قرار دارد و تا يک سال آينده قرار است چه اتفاقات جديدي برايش بيفتد؟

در اين ماه يک آپديت جديد خواهيم داشت و برنامهريزيهايي هم انجام داديم تا بتوانيم بخش اينترنتي کار را توسعه بدهيم و با يکي، دو بانک هم وارد مذاکره شديم و يک سولوشن خوب برايشان داريم که هم هزينههاي مربوط به مشتريان بانک را کاهش ميدهد و هم به کاهش هزينههاي بانک کمک ميکند.w

منبع:مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zwsc