سه تله‌اي که مي‌تواند شرکت‌‌ها را به دام بيندازد

 

ده شرکت بزرگی که عصر درخشان خود را از دست دادند

شرکت‌هاي بزرگ زيادي بودند که در دهه هشتاد ميلادي ورشکسته و ضعيف شدند و در نهايت رشد آن‌ها متوقف شد و تنها تعداد محدودي از  اين شرکت‌ها رشد خود را با شرکت‌هاي بزرگي که تازه ظهور کرده بودند، هماهنگ کردند. جنرال موتورز و فورد کارخانه‌هاي بزرگ ماشين‌سازي در سال 1985 بودند که در دهه اخير وارد سقوطي گيج‌کننده شده‌اند و در حال از دست دادن نقدينگي و سهم بازار هستند. شرکت‌هاي موفق به طور ناخودآگاه در خطر افتادن در سه تله‌اند؛ اين دام‌ها حتي مي‌تواند روز‌هاي باشکوه اما زودگذري را خلق ‌کند. نخستين تله فيزيکي است و به سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ مربوط است و اين ارتباط بيشتر در سيستم‌هاي فرسوده يا تجهيزات که از به‌روزرساني ممانعت مي‌کنند، خودش را نشان مي‌دهد. تله دوم وقتي است که در برخي از شرکت‌ها مديران بر آن چيزي که به ظاهر باعث موفقيتشان مي‌شود، متمرکز مي‌شوند و در توجه کردن به مسئله جديدي که جايگزين آن مي‌شود، شکست مي‌خورند. مي‌توان اين تله را تله رواني دانست. تله سوم، تله استراتژيک است. زماني که شرکت‌ها تنها به بازار‌هاي موجود توجه مي‌کنند، از پيش‌بيني آينده ناتوانند. برخي از شرکت‌هاي بدشانس گرفتار هر سه دام مي‌شوند.

امروزه با تغيير سريع تکنولوژي، سقوط و صعود شرکت‌ها، حتي سريع‌تر از گذشته رخ مي‌دهد. ليست زير چندين شرکت را که در صنايع خود نوآوري نداشتند و عصر خود را از دست داده‌اند، معرفي مي‌کند.

 

مايکروسافت

اين شرکت کمک زيادي به تقاضاي انبوه بازار کرد و همچنان در بخش بزرگي از صنعت نرم‌افزار، بزرگ‌ترين بازيگر به حساب مي‌آيد. اما مايکروسافت از بسياري ايده‌‌هايي که ديگر شرکت‌ها بر آن متمرکز شده‌اند، جا مانده و از قافله عقب مانده است؛ حوزه‌هايي مانند تلويزيون‌هاي تحت وب، کتاب‌هاي الکترونيک، تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌ها... چرا مايکروسافت وارد هيچ‌کدام از حوزه‌هاي بازرگاني يادشده نشده است؟ مسئله توقف و اجراست! چسبندگي به يک مسير منحصر به فرد مي‌تواند مخاطره‌آميز باشد، به ويژه صنعتي که همگام با تکنولوژي در حال تغيير است. اطمينان داشته باشيد که بازار از سمت و سوي کامپيوتر‌هايي که نرم‌افزار‌هاي مايکروسافت براي آن‌ها طراحي مي‌شود، تغيير مسير خواهد داد.

 

موتورولا

اين شرکت اولين موفقيت بزرگ خود را با راديوي ماشين‌ها بدست آورد. موضوعي که منجر به راديو‌هاي دو موجي شد و همين موتورولا را به سمت توليد و فروش اولين تلفن‌هاي همراه جهان هدايت کرد. موتورولا تا سال 2003 سلطان بي‌چون و چراي اين بازار بود؛ هنگامه‌اي که موتورولا تعيين‌کننده مد روز بود و رکورد فروش تلفن را تا سال 2003 زده بود؛ اما موتورولا از گوشي‌هاي هوشمندي که مي‌توانستند ايميل‌ها و ديگر داده‌ها را در خود داشته باشند، غافل ماند و در رقابت با تازه‌واردان مانند
Research in Motion ، اپل و ال‌جي و سامسونگ بازار را از دست داد. موتورولا به‌سرعت دريافت که روز‌هاي پرسود گذشته خود را ندارد و با جداسازي ساختار‌هاي خود، بخش‌هاي مختلف را به کارخانه‌هايي مجزا بدل کرد تا به هسته مرکزي موتورولا اجازه دهد روي تجهيزات شبکه‌اي و چند حوزه محدود ديگر تمرکز کند.

 

سوني

زماني واکمن‌ها نقش آي‌پد‌هاي امروزي را بازي مي‌کردند و همه‌جا يافت مي‌شدند. در اين زمان، سوني توليدکننده بلامنازع بازار تلويزيون‌ها، دوربين‌ها، ويدئو ريکورد و بسياري ديگر از محصولات الکترونيکي بود، اما سوني وارد پخش فيلم و موزيک شد و رهبري را در هسته خطوط توليد از دست داد. آنچه که سوني و برخي از رقبايش را به تله انداخت، حرکت از سخت‌افزار به نرم‌افزار بود، در حالي که بر مغز دستگاه به جاي مدار تاکيد مي‌کرد. نتيجه چيزي نبود جز حرکت سريع‌تر رقبا مانند ال‌جي، سامسونگ، اپل و ديگر توليدکنندگان تلفن‌هاي هوشمند که همراه با دوربين هستند و از اين مبتکر قديمي پيشي گرفتند.

 

ياهو

زماني که جست‌و‌جوي وب و تجميع داده‌ها حوزه‌اي دست نخورده بودند، پيشگامي ياهو در تلاش براي فراهم آوردن سرويس‌هايي مانند ياهو و اشتراک‌گذاري پرونده‌ها بود. تا زماني که تازه به ميدان رسيده‌اي به نام گوگل تمامي اين خدمات را رايگان ارائه کرد. به همين دليل مشتريان دور گوگل گرد آمدند؛ موجي که تا امروز گوگل را به فرمانده جست‌و‌جو بدل کرده است. رشد ياهو همچنان به عنوان يک وب پرتال بزرگ ادامه دارد و پوشش‌هاي گسترده  خبري حوزه‌هاي ورزشي، مالي و... درآمد‌هاي ميلياردي از طريق تبليغات براي ياهو فراهم مي‌کند، اما همين موضوع نيز تحت تاثير خدمات جديد قرار خواهد گرفت.

 

سان ميکروسيستم

زمان خوش‌شانسي کوتاه است. اين راه‌انداز کامپيوتر شروع به ارائه بالاترين خدماتي کرد که همزمان بود با  انقلاب رو به پيشرفت کامپيوتر‌ها. اين توليدات به نحوي بودند که در هر کامپيوتر نرم‌افزار‌هاي جهاني و روح نتورک قابليت اجرايي‌شدن داشت. آن زبان برنامه‌نويسي جاوا بود که در ميانه‌هاي دهه 90 ميلادي ساخته و به عنوان استاندارد به محض رسيدن اينترنت شناخته شد. همين موضوع سان را در اواخر دهه 90 به غولي در صنعت بدل کرد. اما dot-com بسياري از مشتريان آن را به ورشکستگي کشاند و حذف کرد و شرکت‌ها راه‌هاي ديگري براي رفع نياز‌هايشان انتخاب کردند. با آمدن کامپيوتر‌هاي قدرتمندتر، مشتريان کمتري خدمات گران‌قيمت سان را مي‌خواستند. سان بيشتر 10 سال اخير را صرف کوچک‌سازي و هرس کردن خود کرده است، اما با اين حال با ارزش بازار سان، تنها بخشي از آن دشواري‌ها جبران مي‌شد. اخيرا شرکت اوراکل اين شرکت را خريداري کرد.

 

تويز آر آس

اين خرده‌فروش خود را در دهه‌هاي 80 و 90 ميلادي با  مفاهيم موج افزايش مصرف در امريکا همراه کرد و از طريق فروشگاه‌ها به فروش محصولات خود دست زد. با اين موج ملي در امريکا، اين اسباب‌بازي‌فروشي بسياري از رقبا را از عرصه بيرون کرد و آن‌ها را قورت داد. وقتي که ورق برگشت، ناگهان اين غول اسباب‌بازي از شبکه‌هاي تخفيف‌دهنده مانند والمارت و تارگت و سايت‌‌هاي فروش آنلاين مانند آمازون و ديگر شرکت‌هاي کوچک با کيفيت و خدمات بالاتر شکست خورد. تويز آر آس از سال 2004 در حال تغيير سياست‌هاي خود است. اين اتفاق از زماني رخ داده که سرمايه‌گذاران بخش خصوصي اين شرکت را خريداري کرده‌اند. بخشي از توان بازيابي، صرف بستن مغازه‌ها، تعديل نيرو و کوچک کردن اين شرکت شده است. صاحبان اين شرکت اميدوارند با افزايش تقاضا بتوانند نقدينگي لازم را براي پرداخت بدهي‌ها فراهم کند؛ بدهي‌هايي که از زمان گسترش ساختار‌هاي فيزيکي شرکت به جا مانده است.

 

سيرز

بسياري از مردم همچنان آن را برج سيرز صدا مي‌کنند، اما اکنون بزرگ‌ترين برج شيکاگو بعد از اين‌که بيمه British به عنوان بزرگ‌ترين مستاجر به آن نقل مکان کرد، به ويليز تغيير نام داد. با وجود گذشت زمان زياد از نقل مکان سيرز، اين شرکت با روح معماري آن به عنوان نقطه‌اي برجسته عجين شده است. بعد از آن سيرز کاتالوگي را روي نقشه قرار داد تا امريکايي‌هاي که در مناطق غير شهرنشين زندگي مي‌کنند بتوانند دارايي‌هاي خانه‌هايشان را از اين طريق بفروشند و همچنين معرفي مناسبي از برند‌هاي مقرون به صرفه مانند Crastsman و Kenmore  را به همراه داشت. در روز‌هاي بعدي که اين شرکت با رقبايي همچون والمارت، تارگت و آمازون رو‌به‌رو شد، به‌درستي دريافته بود که اين رقبا قصد بيرون کردنش از صحنه رقابت  را دارند. سيرز به حوزه‌هاي ديگري مانند بيمه، خدمات مالي، املاک و مستغلات، خدمات اينترنت و بسياري از حوزه‌هاي تجاري ديگر نوک زد تا بتواند راه خود را پيدا کند. اين شرکت همچنان در جست‌و‌جوي استراتژي پيروزي است. اکنون با مشارکت Kmart هلدينگي که رنگ و بوي افتخارات ديروز را ندارد، تشکيل داده است. تحليلگران معتقدند که استراتژي وب ممکن است از ناپديد شدن اين ساختار جلوگيري کند.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZBTd