مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف:

شرکت‌های دانش‌بنیان خاستگاه اصلی تولید ثروت بر مبناي علم

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف:

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف بیان کرد: در صورتي كه نیازهای شرکت‌هاي بزرگ و بازار، كشش لازم را جهت توسعه فناوري و نوآوري تامين كند، اين نيرو و كشش موجب می‌شود جامعه از مصرف‌زدگی علم به تولیدکنندگی علم حركت كند و در اين حالت شرکت‌های دانش بنیان نقشي مهم و كليدي را بر عهده دارند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجید دهبیدیپور مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف، در مورد تغییر روند مصرف‌کنندگی علم به تولیدکنندگی علم گفت: گفتمان علم نافع را باید در فضای علمی کشورمان گسترش دهیم. علم نافع، چیزی است که دین ما و رهبری ما روي آن تأکید می‌کنند. علمی که بیاید و دردی را دوا کند و یک مسئله‌ای را حل کند و به رفع نیازهای جامعه و افزايش رفاه مردم کمک كند.
وی توضیح داد: از نظر من باید گفتمان علم نافع را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و حتی در مدارس، فرهنگسازی و ترویج داد و به ‌تبع آن شاید نیاز باشد که به‌نوعی از سیستم آموزشي قبل از دانشگاه که امروزه داریم و بر "آموزش" تاكيد ميكند، به سمت "یادگیری" حرکت کنیم و آن را توسعه دهیم.
دهبیدی پور همچنین بیان کرد: اگر ما به دنبال این هستیم که علم نافع داشته باشیم باید به سمتی برویم که محصلین ما در هر مقطعی به سمت "یادگيري همراه با كار جمعي" حرکت کنند و نه صرفا "آموختن در يك فضاي رقابتي تحصيلي". در نظامهاي نوين آموزشي دنيا نيز اين رويكرد مورد توجه است.

دهبیدی پور به نقش شرکت‌های بزرگ در توسعه نوآوری اشاره کرد و افزود: وقتی در دنیا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خاستگاه و نيروي محرك بسیاری از نوآوریها در داخل شرکت‌ها است. یعنی این‌طور نیست که همه نوآوری‌ها، در دانشگاه‌ها باشد. درواقع نياز، مادر نوآوري است.
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف در ادامه تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم تولیدکننده علم باشیم بیان دیگر این است که ما نوآور باشیم. یعنی درزمینه نوآوری بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم. بنابراین علاوه بر تغيير رويكرد در حوزه آموزش در مقاطع مختلف تحصيلي، شرکت‌ها باید بیایند به سمتی که «اوپن اینوویشن» یعنی نوآوری باز را دنبال کنند و برای رفع نیازهای خودشان حتماً دست نیاز دراز کنند به سمت جاهایی که بر علم، تحقیق و پژوهش و فناوری متمركز هستند. ضمن اینکه باید داخل شرکت‌ها هم تحقیقات بسیاری صورت بگیرد. این همان اتفاقی است که امروزه در بخش R&D شرکت‌های دانش بنیان دنبال می‌شود.
وی همچنین درباره تولید محصول دانش بنیان توضیح داد: باید این نگاه را داشته باشیم که اگر جمعی، تیمی یا یک جامعه فناوری خواست حرکت کند و به سمت علم نافع یا تولیدمحصول دانش‌بنیان، ما حتماً باید یک پلتفرم خوب حمايتي براي آن آماده کنیم.
دهبیدی پور افزود: یکی از اقدامات مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌توان گفت در هدف خود موفق عمل کرده‌اند. این معاونت با ستادهای فناوری که در زمینه‌های گوناگون علمی دارد، با حمایت‌های تخصصی از شرکت‌های دانش‌بنیان، تا حد ممکن تسهیلات لازم را به شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به نوعی می‌خواهد نقش حمایتی را ایفا کند.
وی همچنین به نقش ویژه ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ترویج و فرهنگسازی و بسترسازی این موضوع در جامعه و همچنین ترویج گفتمان علم و فناوری در جامعه و در به وجود آمدن اکوسیستم کارآفرینی اشاره کرد.
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف در پایان بیان کرد: نکته پایانی اما بسیار مهم، بحث بازار است. این موضوع در سایر نقاط دنیا هم مهم‌ترین مسئله است. مهم‌ترین کششی که می‌تواند بحث نوآوری را تقویت کند بحث بازار است. اگر بازار در اختیار فناوری و علم قرار بگیرد، نيروي لازم جهت نوآوزي تامين خواهد شد. اما اگر بازار نباشد آن کشش که لازم است ایجاد نمی‌شود؛ اگر این کشش نباشد علم تولیدشده ما تبدیل به فناوری نمی‌شود.


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZqV9