گفت و گوی دانش بنیان
با سعید هراتی، مدیر استارت آپ «TenPay»
محدوديتهاي پيرامون ما ميتوانند بهترين ايدهها براي راهاندازي يک استارت آپ باشند. سعيد هراتي، 28 ساله، با نگاه به محدوديتهاي بانکي که با آن روبهرو بوده، تصميم ميگيرد با راهاندازي يک استارت آپ، اين محدوديتها را دور بزند. او متولد شهر نيشابور است و هم اکنون نيز مدرس درس کامپيوتر در مدارس است، اما در کنار تدريس، مديريت مجموعه استارت آپي TenPay «تنپي» را هم بر عهده دارد. تنپي به عنوان يک مجموعه استارت آپي در زمينه تجارت الکترونيک و سامانه انتقال وجه الکترونيکي به مخاطبانش خدمات خاصي را ارائه ميکند. با اين جوان استارت آپي، گفتوگويي انجام دادهايم که در ادامه ميخوانيد.
از «تن پی» برایمان بگویید. این استارت آپ در چه حوزه ای به مردم خدمات می دهد؟
سامانه تن پی پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت آنی ممکن می سازد، به گونه ای که هر نوع کسب و کاری برای آغاز تجارت الکترونیک و فروش آنلاین می تواند از این سامانه استفاده کند و جایگزین مناسبی برای شیوه های سنتی نقل و انتقال وجه نقد همانند چک و حواله پولی است. «تن پی» همچنین می تواند همگام با درگاه های پرداخت الکترونیک بانک های مختلف حرکت و ارائه خدمات کند. با تن پی شما می توانید از ده راهکار مختلف برای شروع تجارت الکترونیک استفاده کنید.
حساب تن پی می تواند از طریق حساب بانکی، موسسه های خدمات مالی، کارت بانکی یا فروش آنلاین محصولات، افزایش اعتبار داشته باشد. پذیرندگان نیز می توانند پول خود را از طریق چک بانکی یا انتقال وجه به صورت حواله پایا به حساب بانکی خود انتقال دهند.
به طور کلی استارت کار این مجموعه با ارائه خدمات درگاه پرداخت الکترونیک، ویژه سایت های فروشگاهی و فروش آنلاین زده شد و به همین ترتیب امکان پرداخت آنلاین یا همان دریافت آنلاین پول را برای سایت هایی که خدماتی به صورت آنلاین ارئه می دادند، مهیا کردیم.
اگر بخواهم ساده تر بگویم، هر فردی بخواهد فروش یا ارائه خدمات خاصی را به صورت آنلاین و در بستر اینترنت داشته باشد، ما می توانیم شرایطی را مهیا کنیم که مبالغ فروش و ارائه خدمات را به صورت آنی از خریدار یا مشتری دریافت کند و در حساب بانکی خود داشته باشد.
مردم می توانند از طریق کارت های بانکی خود، نقل و انتقال وجه و کارهای بانکی شان را انجام دهند، پس چرا باید از تن پی استفاده کنند؟
شما در نظر بگیرید که مثلا فروشنده ای دارای دستگاه POS بانک ملی است. در این شرایط، هر کسی که از طریق این دستگاه POS اقدام به خرید می کند، حدود 24 ساعت طول می کشد که آن مبلغ به حساب فروشنده در بانک دیگری انتقال یابد.
سرویس تن پی این محدودیت در نقل و انتقالات وجوه را از بین می برد. به این معنا که به محض این که خریدار، مبلغ را از طریق درگاه مستقیم یا غیرمستقیم تن پی پرداخت می کند، در همان لحظه به همان حسابی که فروشنده تمایل دارد، منتقل می شود.
پس می توانیم نتیجه بگیریم که ایده راه اندازی این استارت آپ به واسطه وجود همین محدودیت به ذهنتان خطور کرد.
دقیقا همین طور است. پیش از راه اندازی تن پی، در یک شرکت فعالیت می کردم که دقیقا با چنین معضلی دست و پنجه نرم می کرد. ابتدا خواستم در همان شرکت چنین سرویسی را راه اندازی کنم، اما پس از مدتی به فکر گسترده تر کردن این طرح افتادم و این مسیر را آغاز کردم.
آیا مشتری از تن پی فقط می تواند برای نقل و انتقال وجوه خود استفاده کند یا این که امکان انجام فعالیت های دیگر هم وجود دارد؟
خرید شارژ و پرداخت قبوض هم از طریق تن پی انجام می شود، اما راستش را بخواهید استفاده از این امکانات هدف ما نیست، چراکه از دیگر دستگاه های POS یا از طریق گوشی تلفن همراه هم می توان این فعالیت ها را انجام داد؛ اما درباره گردش حساب هم متاسفانه تلاش های ما نتیجه نداده است، چون تحقق این مسئله، مستلزم همکاری بانک ها با ماست که هنوز محقق نشده است. البته در حال حاضر بانک ایران زمین بسیار همکاری های خوبی با ما داشته است. بانک های دیگری مثل صادرات و پاسارگاد هم کم و بیش با ما همکاری دارند.
مجموعه استارت آپ تن پی از چه زمانی مشغول به کار شد؟
مجموعه تن پی از 12 دی سال 94 به صورت تحقیقاتی شروع به کار کرد و بعد از گذشت شش ماه، وارد فاز میدانی شد و اولین تراکنش خود را با مبلغ 20 هزار تومان کلید زد. البته مجموعه هنوز در حال گسترده سازی و همچنین تحقیقات جهت عملیاتی کردن فاز دیگری است.
آیا نمونه داخلی یا خارجی خاصی هم وجود داشت که شما را در عملی کردن ایده تان راهنمایی کند؟
بله. تن پی هم نمونه داخلی دارد و هم خارجی. ما این دو نمونه را با یکدیگر مقایسه کردیم و با استخراج نقاط ضعف و قوت هر کدام از آن ها توانستیم به این ایده جامه عمل بپوشانیم. البته بین سرویس ما و نمونه های داخلی و خارجی تفاوت هایی وجود دارد.
سرویس شما چه ویژگی های برتری نسبت به رقبای خودش دارد؟
ما در این ایده توانستیم وارد بحث کارتخوان یا همان دستگاه های POS شویم. همچنین در حال پیگیری هستیم که با همکاری چند بانک بتوانیم کارت های بانکی با عنوان تنکارت را به مخاطبان عرضه کنیم. به این ترتیب که از این طریق می توانیم به پذیرندگان خود تنکارت با تمام مولفه های کارت های بانکی عضو شبکه شتاب ارائه دهیم تا بتوانند از این پس تمام مبالغی را که از فروش خود به دست می آورند، یکجا در تنکارت داشته باشند.
سرمایه اولیه شما برای راه اندازی این کسب و کار نوپا چقدر بود؟
تن پی با گذراندن دو مرحله به جایگاه امروزی اش رسیده است. برای مرحله تحقیقات که فاز اول کار بود، سرمایه ریالی ما پانصد هزار تومان بود و به دنبال آن، فاز عملیاتی کار را با پنج میلیون تومان آغاز کردیم. البته نباید فراموش کرد که در مرحله اجرا، مهم ترین سرمایه این مجموعه، تیم کاری اش است که با تخصص های مختلف گرد هم آمده اند.
از تخصص تیم تن پی برایمان بگویید. در حال حاضر چند نفر و با چه تخصص هایی در تن پی مشغول به کار هستند؟
این مجموعه از حضور متخصصانی در زمینه های حقوقی، طراحی و گرافیک، طراحی وب و برنامه نویسی و یک نفر آشنا به تجارت الکترونیک بهره می برد و همچنین عده ای هم هستند که در کادر پشتیبانی فعالیت می کنند. به عبارت دیگر، تیم کاری مجموعه تن پی از پنج نفر ثابت و همیشه حاضر، هفت نفر به صورت پاره وقت و پروژه ای تشکیل می شود. به علاوه خودم که از کنار آن ها بودن لذت می برم.
با این اوصاف فکر می کنید در آینده نزدیک این کسب و کار به کجا می رسد و برای چند نفر دیگر اشتغال ایجاد می کند؟
با توجه به ایده های جدیدی که فعلا در حال پردازش آن ها هستیم، می توانم بگویم در یک سال آینده نیز ده تا پانزده نفر دیگر را وارد کار خواهیم کرد.
وقتی پای درد دل صاحبان استارت آپ ها می نشینیم، عمده مشکلاتی که مطرح می کنند، چالش های مالی تیمشان است. آیا شما هم با چنین چالشی دست و پنجه نرم می کنید؟
خیر، خوشبختانه هیچ مشکلی مالی نداریم، به طوری که حتی به فکر جذب سرمایه گذار هم نیستیم، چراکه توانسته ایم به سوددهی قابل توجهی برسیم.
درآمد تن پی در ابتدا چقدر بوده و الان به چقدر رسیده؟
ابتدا لازم است روش کسب درآمد مجموعه تن پی را توضیح بدم. روش کسب درآمد مجموعه تن پی به صورت دریافت کارمزد انجام می شود. به این صورت که از انجام تراکنش هایی که در بستر شبکه تن پی صورت گیرد، 25/0 درصد یا 5/0 درصد برداشت می شود. به طور مثال وب سایت شما یک تراکنش به مبلغ پنج هزار تومان از طریق درگاه مستقیم بانکی روی شبکه تن پی ایجاد می کند. ما برای انجام این تراکنش به انتخاب شما یا از خریدار یا از موجودی شما کارمزد 5/0 درصدی دریافت می کنیم که می شود 25 تومان. در واقع درآمد ما از این تراکنش 25 تومان است.
اینجاست که می گویند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. درآمد مجموعه تن پی در ابتدای شروع کار و به مدت یک ماه، به دلیل ارائه خدمات به صورت رایگان و عدم دریافت کارمزد، صفر بود. در ماه دوم که دریافت کارمزد آغاز شد، درآمد ماهیانه ما چیزی حدود 200 هزار تومان بود که کم کم و با پشتکار تیم تن پی توانستیم این مبلغ را به طور میانگین به پنج میلیون تومان به صورت سود خالص برسانیم.
تبلیغات هم انجام می دهید؟
بله، تبلیغات برای مجموعه تن پی هم به صورت آنلاین و هم آفلاین صورت می گیرد، تبلیغات آنلاین برای خدمات درگاه پرداخت برای وب سایت ها و تبلیغات آفلاین برای دستگاه های POS انجام می شود.
در مسیر پیشبرد اهداف تن پی با چه چالش های خاصی روبه رو بوده اید؟
مهم ترین چالشی که ما با آن دست به گریبان بودیم، نبود قوانین مشخص در این حوزه بود که البته هم اکنون دولت در حال حل آن است. اگر قوانین درستی در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوپا انجام شود، قدم بزرگی در این حوزه به حساب می آید و مسیر رشد استارت آپ ها هموارتر خواهد شد.
با توجه به وجود این خلأ قانونی، ما مشکلات فراوانی داشتیم. برخی از بانک ها با ما همکاری می کردند و برخی دیگر سر باز می زدند. به همین دلیل دست ما برای ارائه خدمات جدید بسته می شد و برای پیشبرد اهدافمان با مشکل مواجه می شدیم. همیشه برای ارائه راهکاری جدید با مشکلاتی روبه رو می شدیم و مجبور بودیم پرونده ایده جدید را ببندیم و دوباره با ایده ای دیگر از صفر شروع کنیم.
در مسیر دشوار راه اندازی این استارت آپ از حمایت ها و همکاری نهادهای مرتبط هم بهره بردید؟
بله، همکاری در جهت راه اندازی و تحقیقات صورت گرفته و نهادهایی که در این رسته وجود دارند، همگی راهنمای ما بودند.
کم نیستند کسانی که دل به فعالیت های نوپا بسته اند و می خواهند استارت آپ خودشان را راه اندازی کنند. فکر می کنید این افراد مشتاق برای شروع کار باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟
من همیشه گفته ام بعد از راه اندازی هر کسب و کاری باید همراه و همگام با مشتری باشید. در مسیر راه اندازی هر کسب و کار نوپا یا استارت آپی همواره مشکلاتی وجود دارد. نباید اجازه داد که این مشکلات شما را از پا درآورند و باعث شوند دلسرد شوید. باید همیشه به خودتان بگویید من می توانم به مقصد برسم، هیچ راهی بسته نیست و بلکه تنها شاید گذر از آن سخت باشد. این ها واقعا شعار نیست و من به آن ها اعتقاد دارم. نباید این سختی ها شما را از ادامه راه بازدارد، بلکه باید به این فکر کنید که به چه صورت می توان این راه را شیرین تر کرد و از قدم گذاشتن در آن لذت برد. درواقع لذت بردن از کار، رمز موفقیت یک استارت آپ است. همیشه سعی کرده ام که این جمله را در ذهن خود داشته باشم که «من از کارهایی که کرده ام هیچ وقت پشیمان نمی شوم، اما از شانس هایی که برای انجام یک سری کارها داشتم و به آن ها توجه نکردم، پشیمانم.»
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان