درباره کتابی که در دهه سی میلادی نوشته شد
محبوبترين کتاب براي کارآفرينها
مترجم: خورشيد عزيزي
يکي از بهترين کتابهاي خواندني در عرصه تجارت کتابي بود که دقيقا درباره کارآفريني نبود! کتابي به نام «چگونه هرکسي را دوست خود کنيم؟»* اثر ديل کارنگي. خيلي از افراد موفقي که شخصا آنها را ميشناسم و حتي افراد موفق که شهرت جهاني دارند از جمله وارن بافت و فرد ديلوکا بخش زيادي از موفقيت خود را به اين کتاب نسبت دادهاند و امروز ميفهمم که چرا. درسهايي که در اين کتاب وجود دارد، هرگز کهنه نميشود و خواندنش بسيار راحت است. هر چند که مطالعه آن باعث ميشود هر بار کمي هم خجالتزده شويد، چون همه صفحات آن پر از توضيح درباره اشتباهاتي است که هر روز مرتکب ميشويم و مدام تکرارش ميکنيم. همه هدف کارنگي در اين کتاب اين است که تمرکز از روي «من» برداشته شود و فرد به اين نقطه برسد که: «چطور ميتوانم به تو خدمت کنم؟»
خودتان را به جاي ديگران قرار دهيد
همه ما از دوران مدرسه ياد ميگيريم که با ديگران همدلي نشان بدهيم، ولي فقط تعداد کمي از ما اين مهارت را هر روز در دنياي کسب وکار مورد استفاده قرار ميدهيم. اين کار به نظم و انضباط دقيقي نياز دارد تا ما بتوانيم خودمان را به جاي ديگران و در شرايط آنها در نظر بگيريم و همه چيز را از زاويه ديد آنها ببينيم، در حالي که اين تمريني فوق العاده براي زمانهايي است که بايد مشکلات را از ديد مشتريها يا کارمندان مورد توجه قرار دهيم.
سعي نکنيد هميشه درست بگوييد يا بدتر از آن به ديگران ثابت کنيد که اشتباه ميکنند
هيچ دستارودي در اين کار وجود ندارد. در واقع وقتي سعي ميکنيم به ديگران ثابت کنيم اشتباه ميکنند، خودمان شکست ميخوريم. با اين حال اغلب ما هر روز دچار اين اشتباه ميشويم. خود شما هر چند وقت يکبار سعي ميکنيد به ديگران ثابت کنيد که درست ميگوييد؟ جر و بحث بر سر ارتقاي يک محصول را که در هر کسبوکاري ممکن است به وجود بيايد در نظر بگيريد.
آيا از بحثي که مشغول انجامش هستيد ميخواهيد به ارتقاي محصول برسيد يا فقط ميخواهيد برنده اين بحث باشيد؟ از اين به بعد سعي کنيد ديد بازي نسبت به بازخوردهايي که به شما داده ميشود داشته باشيد.
سعي کنيد آدمهاي را که با آنها کار ميکنيد واقعا دوست داشته باشيد
آدمها ميفهمند که شما آنها را صادقانه دوست داريد يا نه. محبوبترين شخصيت در اطراف شما چه کسي است؟ شايد سگي که وقتي هر کدام از اعضاي خانواده وارد اتاق ميشوند، جستوخيز ميکند و دمش را تکان ميدهد. ما هم بايد درست مثل آن سگ باشيم. اشکالي هم ندارند چون درسهاي زيادي وجود دارد که ميتوانيد از حيوانات ياد بگيريد!
در هر شرايطي از جر و بحث خودداري کنيد
دنبال زمينه هاي مشترک بگرديد. معمولا ميتوانيد همين اطراف پيدايش کنيد. شايد چنين توصيه اي کمي بچگانه به نظر برسد، ولي از دهه سي ميلادي که اين کتاب چاپ شده تا همين امروز جواب داده و موفقيت آميز بوده است.
از اسم کوچک افراد استفاده کنيد و هيچوقت آن را فراموش نکنيد
مردم عاشق اسمشان هستند و دوست دارند آن را از دهان شما بشنوند. حتي وقتي ميخواهيد نامهاي براي شخص ديگري بنويسيد از اين قانون استفاده کنيد. به عنوان مثال به جاي نوشتن اين جمله که ما دنبال راه حلي براي مشکل شما هستيم، بنويسيد: درک ميکنيم که روزهاي سختي را ميگذرانيد. اين درواقع بخشي از همان هدف نهايي، يعني نگاه کردن از ديدگاه «چطور ميتوانم به شما خدمت کنم» است.
پينوشت:
* اين کتاب در ايران با نام آيين دوستيابي منتشر شده است.
منبع: entrepreneur
مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان