معاون توسعه فناوری معاونت علمی؛

بسترسازی برای افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضروری است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی؛

معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: یکی از اولویت‌های معاونت علمی باید بسترسازی برای افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم معارفه قائم‌ مقام معاونت توسعه فناوری و رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، با اشاره به شروع دوره جدید دولت، بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، باید دولت در دوره جدید برای افزایش میزان اشتغال در کشور تلاش کند. افزایش اشتغال نیز باید در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متمرکز باشد.

وی افزود: یکی از مطالبات معاونت توسعه فناوری معاونت علمی از ستادهای 15 گانه، ارائه «برنامه عملیاتی سالانه» و «نقشه راه توسعه فناوری» بود که تاکنون نتوانسته‌ایم در همه حوزه‌ها به نحو مطلوبی ورود کنیم.

وطنی در ادامه تصریح کرد: باید در دوره تصدی قائم مقام معاونت توسعه فناوری یک بازنگری در ساختار ستادها صورت گیرد. باید بتوانیم به نحو مناسب و خوبی از ظرفیت‌ها و منابع مالی بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی همچنین عنوان کرد: سیاست جدید دولت، استفاده بیشتر از منابع مالی بخش خصوصی است. اتکای صرف به منابع مالی دولت به اقتصاد دانش‌بنیان لطمه می‌زند و وابستگی‌ها به بخش دولتی را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، باید از ظرفیت های «کل معاونت»، «دانشگاه‌ها»، «شرکت‌های دانش‌بنیان»، «مراکز علمی» و «بخش خصوصی» برای توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری در کشور استفاده شود. 

وطنی، افزایش و تنوع بخشی منابع مالی را ضروری دانست و گفت: برای این تنوع بخشی نیاز به جذب منابع غیر دولتی داریم. باید استفاده از بخش خصوصی و منابع مالی غیردولتی را در ستادها نهادینه کنیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: دولت تاکید دارد که باید سالی 900 هزار شغل در کشور ایجاد شود. یکی از نهادهای موثر در بسترسازی برای ایجاد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، از طریق «ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری» هستند.

وی ادامه داد: سهم دانش‌آموختگان از اشتغال کشور باید افزایش یابد و جهت گیری ها به گونه ای باشد که این کار با منابع غیردولتی صورت گیرد. بهترین روش برای به کارگیری دانش‌آموختگان ن دانشگاهی، بر اساس آمایش سرزمین است تا به کمک آن، توزیع استانی اشتغالزایی نیز تصحیح شود.


پروژه‌های کلان ملی فناوری توجه ویژه‌ای نیاز دارد  

اسماعیل قادر‌یفر قائم ‌مقام معاون توسعه فناوری معاونت علمی و رییس جدید مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی نیز در این مراسم، گفت: توجه ویژه به توسعه فناوری های مرز دانش بر پلتفرم شرکت های دانش بنیان یکی از اولویت‌های معاونت علمی است و باید در کنار تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری به تعریف و توجه به اولویت های فناوری کشور نیز تاکید داشت.

وی افزود: رویکرد معاونت علمی، توجه به استارتاپ‌ها است که این موضوع بسیار مهم است؛ اما همزمان باید به موضوع توسعه فناوری های راهبردی مرز دانش نیز توجه جدی داشته باشیم. 

قادری‌فر همچنین عنوان کرد: «نظام‌نامه استاندارد متوازن ماموریت های متوازن ستادهای توسعه فناوری» اخیرا در معاونت علمی تدوین و توسط معاون علمی ابلاغ شده است که برای اجرایی شدن آن تا پایان شهریورماه باید اهتمام کنیم و یک جهش معنادار در این حوزه به وجود آوریم.

وی معتقد است؛ باید وظیفه ستادها از مدل تعریف پروژه خارج شود و ستادها بر اجرایی شدن طرحهای کلان ملی فناوری در 10 حوزه کلان با استفاده از ابزارهای سیاسی معاونت کشور تمرکز کنند.

قائم‌ مقام معاون توسعه فناوری معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای امسال، معاون علمی به عنوان عضو دارای حق رای به شورای اقتصادی کشور اضافه شد که می توانیم از این فرصت خوب برای تعریف و تصویب طرح های بزرگ ملی با رویکرد فناورانه استفاده کنیم.

قادری‌فر ادامه داد: اجرایی کردن «نظام‌نامه استاندارد توسعه فناوری»، «نظام‌نامه پیوست فناوری در پروژه‌های کلان ملی فناوری» و استفاده از «قانون ماده 43 رفع موانع تولیدات رقابت‌پذیر» در هماهنگی با معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی مهم‌ترین اولویت برای دوره جدید کاری در مرکز توسعه فناوری است.


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJ3e