عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

تحقق اقتصاد مقاومتی، با اقتصاد دانش‌بنیان

حمدی لاشکی با بیان اینکه کشور زمانی به توسعه‌پایدار می‌رسد که اندیشه نخبگانی در همه حوزه‌ها وارد جامعه شود، گفت: متمرکز شدن همه کشور روی بحث اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان تنها راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و همچنین برخورداری از قابلیت‌‎های بالقوه پسابرجام می‌تواند کشور را به استقلال مالی برساند.

قاسم احمدی لاشکی؛ عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شواری اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تجاری‌سازی ایده و اندیشه نخبگانی، گفت: یکی از چالش‌های بزرگ کشور در سال‌های گذشته عدم‌تبدیل دستاوردهای علمی به خروجی عینی بود. باید دانست مقاله و اختراع تا زمانی که به محصول قابل رقابت و مورد استفاده جامعه تبدیل نشوند سودی جز تزئین کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی ندارند.

وی افزود: با تاسیس بنیاد ملی نخبگان و همچنین ایجاد معاونت علمی‌وفناوری در ذیل ریاست‌جمهوری اقدامات بسیار خوبی در حوزه ارتقاء علم، حصول فناوری و تکمیل چرخه تبدیل علم به ثروت انجام شده است. همچنین راه‌اندازی مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و همچنین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در دور جدید زمینه خوبی را برای محققان و متخصصان فراهم کرده است.

احمدی لاشکی ادامه داد: بروز عینی دستاوردهای علمی در بطن جامعه می‌تواند بخوبی انگیزه متخصصان و محققان را افزایش دهد و زمینه را برای حفظ آنان در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه فراهم کند. به همین دلیل حمایت از این افراد باید در اولویت کاری همه نهادها و دستگاه‌های کشور قرار بگیرد. مجلس نیز با تصویب قانون مالکیت فکری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی نشان داده است برای رشد فناوری و تجاری‌سازی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. رقم بالایی نیز به عنوان بودجه تصویب شده برای موسسات دانش‌بنیان به تصویب رسید که امید است این اعتبارات مالی در پیچ‌وخم بروکراسی اداری گیر نکند و به راحتی در اختیار جامعه علمی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مسیر باید به‌گونه‌ای ترسیم شود که نیازهای متخصصان همه علوم از مهندسی و پزشکی گرفته تا علوم‌انسانی دیده شود. کشور زمانی به توسعه‌پایدار می‌رسد که اندیشه نخبگانی در همه حوزه‌ها وارد جامعه شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس مجلس با اشاره به دوران پساتوافق، خاطرنشان کرد: در دوره جدید باید تلاش بیشتری برای خودکفایی اقتصاد کشور صورت گیرد. متمرکز شدن همه کشور روی بحث اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان تنها راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و همچنین برخورداری از قابلیت‌‎های بالقوه پسابرجام می‌تواند کشور را به استقلال مالی برساند.

احمدی لاشکی در پایان با اشاره به نزدیکی زمان ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس، گفت: امید است دولت با شناخت صحیح نیازهای جامعه علمی به خصوص نخبگان و مستعدان‌برتر بودجه خوبی برای این بخش در نظر گرفته باشد چراکه رفاه جامعه نخبگانی سبب بروز استعدادهای آنان و در نهایت توسعه جامعه می‌شود.



کلمات کلیدی
//isti.ir/ZpC9