معاون علمي و فناوري رييس جمهوري:

در تولید و صادرات تجهيزات «ایران ساخت» برای درمان كرونا توانمند هستیم

چهارمين نشست كارگروه ارزيابي رسانه‌اي مديريت بيماري كرونا با حضور معاون علمي و فناوري رييس جمهوري در وزارت کشور تشکیل شد. ستاری در این نشست از ورود ايران به مرحله صادرات تجهيزات پزشكي در حوزه بيماري كرونا خبر داد و گفت: با توليدات روزافزون شركت‌هاي دانش‌بنيان در زمينه كيت‌هاي تشخيص و تجهيزات پزشكي در زمينه بيماري كرونا، اكنون براي صادرات اين محصولات آماده مي‌شويم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاري معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پس از شركت در چهارمين نشست كارگروه ارزيابي رسانه‌اي مديريت بيماري كرونا در وزارت كشور در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه با تلاش‌هاي جمعي، اتفاقات بسيار خوبي در حوزه ساخت تجهيزات جديد در عرصه مبارزه با كرونا در كشور واقع  شده است.

ستاری ادامه داد:  ما در حوزه توليد تجهيزات پزشكي معتبر نظير ونتيلاتور و دستگاه‌هاي مختلف اتاق عمل شاهد تحولات فوق العاده اي در كشور هستيم به طوري كه اين شركتها اكنون تاييديه هاي لازم را دارند و مي توانند محصولات خود را حتي به اروپا صادر كنند.

معاون علمي و فناوري رييس جمهوري همچنین بیان کرد: با توليد انبوه شركت‌هاي دانش بنيان در زمينه ماسك و  مواد ضدعفوني نيز در حال حاضر همه بخش‌هاي توليد را در داخل كشور در اختيار داريم و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

تحقق هزاران تست بالینی در حوزه بیماری کرونا
 ستاري با بيان اينكه ظرفيت شركت‌هاي دانش بنيان موجب شده است بتوانيم به خوبي در مقابل كرونا مقاومت كنيم، افزود: اين دستاورد حاصل کمک و فعالیت صدها مرکز پژوهشی، شرکت دانش بنیان و دانشگاهیان بوده و خوشبختانه صدها طرح پژوهشی و هزاران تست بالینی در این زمینه محقق شده است.

ستاری همچنین گفت: نتیجه این طرح‌ها موجب شده است امروز نسبت به بیماری کرونا و راه‌های درمان آن به شناخت خوبی دست يابيم و علاوه بر آن، همه تجهیزات پزشكي لازم را نيز توسط شركت هاي دانش بنيان در داخل تولید کنيم.

ستاري با مقايسه وضعيت مهار ويروس كرونا در ايران و ساير كشورها ادامه داد: مشاركت مردم و نقش آفريني شركت‌هاي دانش بنيان و ساير دستگاه‌ها در توليد نيازهاي پزشكي كشور باعث شده است اكنون كشورمان در شرايط كنترل اين بيماري قرار بگيرد؛ اتفاقي كه در  برخی كشور ها آن را نمي بينيم و شاهد تداوم افزايش تعداد مبتلايان آنها هستيم.

پیمودن مسیر تا انتها با قدرت
معاون علمی و فناوری رئيس جمهوری تاكيد كرد: تحقيقات علمي و پژوهشي از سوي شركت ها و موسسات دانش بنيان براب شناخت بيشتر بيماري كوويد ۱۹ با قدرت ادامه دارد و اميدواريم با يافته هاي جديد علمي، كنترل دقيق تر و موثرتري  روي اين بيماري و نحوه مواجهه با آن داشته باشيم.

ستاري در مورد استفاده از كيت‌هاي سرولوژي نيز گفت: استفاده از اين نوع كيت در ايران نيازمند تاييديه وزارت بهداشت است و با الحاق پروتكل وزارت بهداشت، امكان استفاده از آن در كشور وجود خواهد داشت.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در باره مباحث مطرح شده در نشست امروز كارگروه ارزيابي رسانه اي مديريت بيماري كرونا، بیان کرد: در اين جلسه، اقدامات صورت گرفته از سوي شركت هاي دانش بنيان، پژوهشكده‌ها و دانشگاه‌ها در حوزه‌های بیوتکنولوژی، مواد هوش مصنوعی و فناوري اطلاعات - ICT --در حوزه بيماري كرونا تشريح شد و راهكارهايي در زمينه بهره گيري بيشتر از ظرفيت اين مجموعه‌ها در توليدات علمي و پزشكي كشور ارايه شد.

بر اساس اين گزارش، در حاشيه اين نشست، نمايشگاهي از برخي محصولات شركت های دانش بنيان ايراني در زمينه بيماري كرونا از جمله دستگاه تنفس مصنوعي - ونتيلاتور-، كيت هاي تشخيص كرونا، دستگاه پالس اكسيمتر- سنجش ميزان اكسيژن خون و ضربان قلب- و انواع ماسك هاي نانو نظير ان ۹۵، ان ۹۹ و ان ۸۰ در معرض ديد شركت كنندگان قرار گرفت.

كارگروه ارزيابي رسانه اي مديريت بيماري كرونا با دستور رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و با هدف تقویت ابعاد اطلاع رسانی و پاسخگوئی دستگاه ها در عرصه تقويت توان توليدي و خودكفايي كشور در روند مبارزه با بیماری کرونا و ظرفيت سازي مناسب رسانه اي در اين زمينه با حضور مديران و نمايندگان رسانه ها و دستگاه‌هاي اجرايي  مرتبط تشكيل شده و تاكنون نشست هايي را با حضور معاونان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و برخي ديگر از بخش های كشور داشته است.

//isti.ir/Zohq