چگونه یک طرح توجیهی مناسب تدوین کنیم

گام به گام برای یک استارت آپ موفق 1

 

طرح توجیهی کسب و کار یا همان بیزینس پلن یک گام مهم برای شروع کسب و کار برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک است، به ویژه کسانی که می خواهند ایده های خود را به سرمایه گذاران یا موسسات اعتباری برای تامین بودجه ارائه دهند. طرح کسب و کار به دلیل گستردگی اطلاعاتی که باید دربرگیرد، یکی از بخش های سنگین و پرحجم شروع یک کسب و کار است.
در این جا بخش یک راهنمای جامع و ساده برای طرح توجیهی کسب و کار ارائه شده که به شما در رابطه با بخش های مختلف یک طرح توجیهی کسب و کار کمک می کند و نشان می دهد که این مراحل به چه ترتیبی انجام می شوند. هر یک از بخش هایی که در ادامه ذکر می شوند، شامل توضیحات و بررسی هایی هستند تا بتوانید در مورد آن بخش به بررسی بیشتر بپردازید.
یک؛ خلاصه اجرایی
خلاصه اجرایی اولین بخش از یک طرح توجیهی کسب و کار است که به طور معمول در پایان کار (آخر از همه) نوشته می شود. در این بخش شما خلاصه یا چکیده ای از سایر بخش های طرح کسب و کار خود را بیان می کنید، به علاوه این که اطلاعات پایه در مورد کسب و کارتان مانند نام و محل کسب و کار، شرح کار، محصولات/ خدمات، تیم مدیریت و بیانیه ماموریتتان را شامل می شود.
 
دو؛ توصیف شرکت
بخش توصیف شرکت در طرح توجیهی کسب و کار شما، معمولا بخش دوم است که بعد از خلاصه اجرایی می آید. در این بخش، بایستی جزئیات حیاتی در مورد شرکت شما از قبیل این که شرکتتان کجا قرار گرفته است، بزرگی شرکت، در حال حاضر چه کاری انجام می دهید و به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید، بیان گردد. در این بخش همچنین چشم انداز و مسیر شرکت شرح داده می شود، بنابراین وام دهندگان بالقوه و شرکا می توانند درک دقیقی از این که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید، پیدا کنند.

سه؛ محصولات یا خدمات
بخش محصولات یا خدمات طرح کسب و کار باید به وضوح محصولات/ خدماتی را که به فروش می رسانید، با تاکید بر ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد، توضیح دهد. این بخش همچنین شامل اطلاعات قیمت گذاری، مقایسه محصول با محصولات یا خدمات مشابه در بازار و طرح های پیشنهادی آینده خواهد بود.

چهار؛ تحلیل بازار
بخش تجزیه و تحلیل بازار طرح کسب و کار پس از بخش محصولات و خدمات می آید. این بخش بایستی یک نمای کلی از اطلاعات صنعت مورد نظرتان که تمایل دارید در آن محصول یا خدمات خود را بفروشید، ارائه دهد. از جمله آمار برای حمایت از ادعاهای خود. این بخش همچنین شامل اطلاعات مربوط به صنعت، بازار هدف و رقابت است.

پنج؛ استراتژی بازاریابی
بخش استراتژی بازاریابی طرح کسب و کار مبتنی بر بخش تحلیل بازار است. این بخش بازار کسب و کارتان را تعریف خواهد کرد. شما باید در این بخش نحوه قیمت گذاری، تبلیغ و فروش محصول یا خدمات خود را مشخص کنید.

شش؛ خلاصه مدیریت
بخش خلاصه مدیریت طرح کسب و کار توصیف می کند که چگونه کسب و کار شما شکل گرفته (ساختار شرکت) است. این بخش معرفی می کند که شرکت شامل چه کسانی است، منابع خارجی را شرح و نحوه مدیریت کسب و کار را توضیح می دهد.

هفت؛ تحلیل مالی
بخش تجزیه و تحلیل مالی طرح کسب و کارتان می بایست شامل جزئیات مالی کسب و کار شما در حال حاضر، نیازهای مالی برای رشد آینده و همچنین برآورد هزینه های عملیاتی آتی باشد.

هشت؛ ضمیمه ها و اطلاعات پشتیبانی
ضمیمه طرح کسب و کار حاوی اطلاعاتی است که از بیانیه ها، مفروضات و استدلال های شما در قسمت های دیگر طرح پشتیبانی می کند. این بخش ممکن است شامل نمودار، آمار، عکس، مواد بازاریابی، تحقیق و سایر اطلاعات مربوطه باشد.

باکس:
بیزینس پلن یک صفحه ای
(One-Page Business Plan)
بیزینس پلن یک صفحه ای دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد: خلاصه دقیقی از کسب و کار که در یک صفحه گنجانده  شده است. به این معنی نیست که اندازه فونت بسیار کوچک بوده و اطلاعات زیادی را در یک صفحه جای  داده است، بلکه به این معنی است که این طرح با یک زبان بسیار ساده و به  صورت دقیق کسب و کار را توصیف کرده است.
یک بیزینس پلن استارت آپ یک صفحه ای می تواند دو هدف داشته باشد. اول این که می تواند یک ابزار عالی برای معرفی کسب و کار به دیگران (مانند سرمایه گذاران بالقوه) باشد. از آن جا که سرمایه گذاران زمان زیادی برای خواندن برنامه های کسب و کار صرف می کنند، این بیزینس پلن یک صفحه ای اغلب یک رویکرد بهتر برای ملاقات اولیه با سرمایه گذاران است. دوم این که در این فرایند یک طرح دقیق مورد نیاز است که این بیزینس پلن یک صفحه ای می تواند بسیار دقیق باشد.

بیزینس پلن داخلی
(The Internal Business Plan)
بیزینس پلن داخلی در هنگام معرفی یک کسب و کار روی فرایندهایی همانند استراتژی کسب و کار، نقاط قوت، معیارها، بودجه ها و پیش بینی ها تمرکز می کند؛ البته این طرح شامل برنامه بازبینی ماهانه و تجدیدنظر هم می شود. این بیزینس پلن در نظر دارد جزئیات مربوط به تاریخچه شرکت و تیم مدیریت را جمع آوری کند، زیرا افرادی که در شرکت حضور دارند از این اطلاعات به  صورت تقریبی آگاهی دارند. بیزینس پلن داخلی ابزارهای مدیریتی هستند که برای هدایت و رشد کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها به صاحبان کسب و کارها کمک می کنند و باعث می شوند که کسب و کارها پیشرفت کنند و به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

بیزینس پلن خارجی (سند یک بیزینس پلن استاندارد)
بیزینس پلن خارجی اسناد رسمی بیزینس پلن هستند و به  گونه ای طراحی شده اند که اطلاعات کسب و کار شما به دست افراد خارجی برسد و توسط آن ها خوانده شود. رایج ترین نوع استفاده از این طرح این است که سرمایه گذاران را متقاعد سازد که در کسب و کار موردنظر سرمایه گذاری کنند و مورد دومی که در این طرح بسیار رایج است، حمایت این طرح از درخواست وام است. در کمتر اوقات این نوع از بیزینس پلن برای استخدام، آموزش یا جذب کارکنان کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد. یک سند رسمی از یک بیزینس پلن همانند یک بیزینس پلن داخلی عمل می کند. این یک تصویر کلی است که در یک  زمان خاص آن را این گونه تعریف می کردند؛ اما در حالی  که یک طرح داخلی بسیار رسمی و کوتاه است، یک سند رسمی از یک بیزینس پلن به شیوه بسیار خوبی ارائه  شده و زبان و قالب متفاوتی داشته و همچنین از جزئیات بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، یک بیزینس پلن خارجی تمام جزئیات استفاده از این طرح را بیان می کند. سرمایه گذاران نه تنها پول خود را دو دستی به شما تقدیم نمی کنند، بلکه می خواهند بدانند که چگونه از سرمایه آنان استفاده می کنید و بازده و نتیجه سرمایه گذاری آن ها چه خواهد بود.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Ztd1