با نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی و فعالان دانش‌بنیان؛

«دانش‌بنیان» هشتم منتشر شد

هشتمین شماره ماهنامه «دانش‌بنیان» با گزارش‌هایی از وضعیت و جایگاه کنونی اقتصاد کشور، تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی با نقش‌آفرینی بنگاه‌های دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار داده است..

هشتمین شماره ماهنامه «دانش‌بنیان» با گزارش‌هایی از وضعیت و جایگاه کنونی اقتصاد کشور، تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی با نقش‌آفرینی بنگاه‌های دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ماهنامه «دانش‌بنیان» در هشتمین شماره خود با نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی، نقش این اقتصاد در کاهش تورم و تقویت بنگاه‌های  داخلی کشور را مورد بررسی قرار داده است و نیز به طور ویژه به نقش فعالان دانش بنیان در پیشبرد این اقتصاد پرداخته است.

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری است که با مورد توجه قرار دادن ضرورت تقويت توليد داخلي، این مقوله مهم را از منظر فرهنگی پرداخته و در بخشی از یادداشت خود با همین موضوع آورده است: «بحث تقويت توليد داخلي، قبل از اين‌که يک بحث علمي يا اقتصادي باشد، يک بحث فرهنگي است و اگر در اين زمينه بايد اقدامي صورت گيرد و تحولي پديد آيد، اين فرهنگ است که بايد متحول شود و تغيير کند. اما فرهنگ چيزي نيست که با بخشنامه دولتي و اوامر و نواهي مديران عالي‌رتبه تغيير کند.»

فصل‌الخطابی به نام فرماندهی اقتصاد مقاومتی

«تشکيل ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، آن هم به سرپرستي معاون اول رئيس‌جمهور بود که به تمام تعابير و تفاسير موجود خط نشان داد تا اين تعاريف در يک راستا قرار گيرند و بر اساس يک اصول مشخص تعريف شوند.» ماهنامه دانش‌بنیان در این شماره با گزارشی از «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به ریل‌گذاری برای هموار ساختن مسیر تحقق این اقتصاد و عملکرد دولت را بررسی کرده است.

چالشی برای راه‌انداختن فانوس‌ها

«تصور کنيد قرار است يک موتور ترنت 1000 روي يک هواپيماي بوئينگ 787 نصب ‌شود. فکر مي‌کنيد طراحي و ساخت اين موتور با چه قيمتي تمام مي‌شود؟ صد هزار دلار؟ يک ميليون دلار؟ عدد قطعي 16 ميليون دلار است! و دقيقا همين مساله است که فناوري ساخت موتورهاي توربيني را به دانشي بسيار محرمانه براي هر کشور تبديل مي‌کند. » با این مقدمه، هشتمین ماهنامه دانش‌بنیان در گفت و گویی با اميرحسين اسلامي، دبير اجرايي «فانوس؛ چالش طراحي موتور توربيني» این رویداد را تبیین کرده است. چالش یا رویدادی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف به راه افتاده است و می‌خواهد تا دست‌يابي به اين فناوري را در داخل کشور محقق کند و فاز نخست اين چالش حول موضوع طراحي موتور‌هاي ميکروجت طراحي شده است.

برخاسته از خاکستر زندگي

معرفی برندهای شناخته شده ایرانی، از صفحاتی است که به خوبی توانسته مخاطبان و طرفداران خود را پیدا کند. حسن رجبعلی بنا، بنیانگذار برند جهانرو و کارآفرین صنعت موتورسیکلت کشور،  سوژه‌ی این شماره است. بنا با مروری بر فعالیت کاری و کارآفرینی‌اش، از آغاز در 6 سالگي و پادويي مغازه و تعمير دوچرخه و نگهباني کنار ميدان تره‌بار کار کردن، تا راه‌اندازي کارخانه موتورسيکلت‌سازي، توليد مواد غذايي، توليد پنل‌هاي خورشيدي و نيروگاه انرژي خورشيدي سخن گفته است. صادرات فرش و تهيه‌کنندگي در سينما و ساخت مدرسه هم گوشه‌هاي ديگري از داستان کارآفريني حسن بنا محسوب مي‌شوند که در این شماره دانش‌بنیان بیان می‌شوند.

کتاب اقتصاد ایران و سودای رونق!

«دانش‌بنیان» مردادماه، تورقی بر کتاب اقتصاد ایران در تیرماه داشته است و در گزارشی با عنوان «سودای رونق»، از فراز و نشیب‌های اقتصاد کشور در سال گذشته سخن به میان آورده و با ذکر نکته ذیل، این موضوع مهم را مورد بررسی قرار داده است:

«اقتصاد ايران در ماهي که گذشت با روند کاهش تورم روبه‌رو شد به طوري که نرخ اين شاخص کلان اقتصادي در 12 ماه منتهي به تيرماه 95 به 9 درصد رسيد. اين مساله نشان مي‌دهد دولت در دسترسي به اهداف خود در خصوص تورم موفق عمل کرده و توانسته است با برقراري انضباط مالي و پولي، نرخ تورم را مهار کند و افسار آن را به دست گيرد.»

بررسی یک موفقیت توسعه‌ای

در بخش دیگری از«دانش‌بنیان» مردادماه، محسن عارفی در یادداشتی با عنوان «یک موفقیت توسعه‌ای»، به بررسی علل توفیق و چالش‌های ویتنام، می‌پردازد. کشوری که گام‌های موفقیت و توسعه را طی سی سال طی کرده است و از سال 1986 ميلادي اجرا شده و با درآمد سرانه حدود 100 دلار به عنوان فقيرترين کشور جهان ، ظرف ربع قرن به کشوري بدل شده است که در پايان سال 2015 ميلادي، درآمد سرانه مردمانش از 2100 دلار فراتر رفت.

.

زير و رو شدن نظام بودجهريزي با تلاش مجلس

«دانش بنیان» هشتم، در گفت و گویی با علي‌اصغر يوسف‌نژاد، عضو هيات‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي، ضمن بررسی اشکالات نظام بودجه‌ریزی ایران، برنامه‌هاي مجلس براي بودجه 96 را اعلام کرده و بر اين باور است که با اعمال اين برنامه‌ها، نظام بودجه‌ريزي در کشور زير و رو خواهد شد.

«تسکولو» استارت‌آپي در انديشه فتح بازارهاي جهاني

راه اندازی کسب و کار استارت‌آپی «تسکولو»، ، موضوعی است که خواندن آن برای کسانی که سودای به راه انداختن یک کسب و کار دانش بنیان را در سر می‌پرورانند، خالی از لطف نیست.

در این شماره از «دانش‌بنیان»، فرهاد هدایتی 25 ساله به عنوان کارآفرین جوان کشور، با بیان چگونگی رسیدن به ایده‌ی راه‌اندازی «تسکولو» توانمندی‌های این وب‌سايت مديريت پروژه را معرفی کرده و از چالش‌ها و جذابیت‌های راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی سخن می‌گوید.

علاوه بر تمامی این مطالب، گزارش‌ها و یادداشت‌های بسیار دیگری نیز در این شماره  یا محوریت فناوری‌های نو و نقش آن در بهبود زندگی آورده شده است که «تلاش براي دستيابي به سوخت پاک و ارزان»، « شارژ تلفن همراه با انرژيهاي تجديدپذير»،« مسیر موفقیت کانن»، « لاستيکها سبز می‌شوند»، «موفقيت به سبک عليبابا» و ... به مرور مسیر موفقیت‌ شرکت‌های توانمند و نقش فناوری در دنیای امروزی پرداخته شده است.

مخاطبان «دانش بنیان» با از طریق گجت‌های هوشمندشان و داشتن برنامه کدخوان، می توانند از کدهای QR این ماه‌نامه برای استفاده تعاملی از مطالب آن، استفاده کنند.

هشتمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» ویژه مردادماه 1395، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مدیریت سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در دسترس علاقه‌مندان گرفته است.


کلمات کلیدی
//isti.ir/Z4rb