با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی؛

جشنواره فیلم 100 آغاز به کار کرد

با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی؛

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100 با موضوع سینمای کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان در دو بخش مسابقه‌ای و مسیر تجربه و در قالب مستند ، داستانی و پویانمایی، از امروز 4 اسفندماه به مدت سه روز برگزار می‌شود.  

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100 که از این پس به‌صورت سالانه برگزار خواهد شد با موضوع سینمای اخلاق و خانواده و امسال کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان در دو بخش مسابقه‌ای و مسیر تجربه و در قالب مستند، داستانی و پویانمایی، برگزار می‌شود  و با توجه به اینکه  فیلم 100 یک فیلم کامل و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت تولید می‌شود، در این زمینه فیلم​ساز باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تاثیر بگذارد.

علی قربانی دبیر یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100 با بیان اینکه ساخت فیلم​ در کوتاه​ترین زمان ممکن نیاز جوامع امروز بشری است گفت: فیلم 100 یک فیلم کامل است با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت ، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه‌ بخشی از یک فیلم بلند. فیلم 100 ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تاثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می‌تواند ثانیه‌هایی مخاطب بی‌وقت و کم‌حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی شناسانه هم به او هدیه کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فیلم 100 ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است بیان کرد: جشنواره فیلم‌های کوتاه 100 ثانیه‌ای‌ای رسانه‌ای‌ نو به‌منظور بهره‌مندی از ابزارهای نوین است  به این منظور که پخش این مضامین نیازی به سینما ندارد و تنها با پخش آن در شبکه‌های مجازی می‌توان شاهد تأثیر گستردگی اکران آن بود و  از سویی با توجه به اینکه موضوع ما سینمای اخلاق و فرهنگ نیز است به اشاعه این اهداف  در جامعه کمک شود.

دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ضمن بیان این مطلب که این رویداد فرهنگی مروج اخلاق است بیان کرد: امسال با توجه به مشارکت و همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در یازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم 100 توانسته‌ایم دو بخش «اخلاق و فرهنگ کار، اخلاق و اقتصاد مقاومتی» را  به بخش‌های دیگر اضافه کنیم که تعداد  160 اثر تاکنون در این دو بخش پذیرفته‌شده‌اند.  

قربانی خبر داد: در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 درمجموع تعداد هزار و 744 اثر شرکت کرده‌اند، که به‌طور حتم این تعداد در دوره های بعد با حمایت‌های صورت گرفته افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مشخصه‌های فیلم کوتاه بیان کرد: داشتن پیام و این مسئله که فیلم​ساز تا چه میزانی می​تواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصه​های اصلی فیلم​های 100 ثانیه​ای است و چه‌بهتر که این پیام بر پایه نگاهی اخلاق مدارا نه عنوان شود، مسئله‌ای که نیاز جوامع امروز بشری است. ساخت فیلم​هایی با زمان حداکثر 100 ثانیه در کوتاه​ترین زمان ممکن و باکلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلم​ساز می‌باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.

بخش‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100

قربانی با اشاره به این‌که این دوره از دو بخش  مسابقه سینمای 100 ثانیه‌ای ایران  و جهان تشکیل می‌شود گفت: در این بخش شاهد بخش اصلی مسابقه ملی،  مستند، داستانی، پویانمایی و مسیر تجربه، و در آخر داستانی هستیم.

وی در ادامه افزود: بخش مسابقه سینمای 100 ثانیه‌ای جهان از سه بخش مستند، داستانی و پویانمایی تشکیل‌شده است که این بخش از جشنواره صرفاً برای حضور از شرکت‌کنندگان غیر ایرانی است.

بر اساس این گزارش جایزه بزرگ جشنواره مبلغ 12 میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار است که به کارگردان بهترین فیلم جشنواره اهدا می‌شود.بهترین کارگردان فیلم در هر بخش نیز تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار مبلغ80 میلیون ریال دریافت خواهد کرد. علاوه بر این جوایز به 2 فیلم برگزیده در هر بخش نیز لوح تقدیر و 50 میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

جایزه ویژه سینمای اخلاق جشنواره فیلم 100 شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 50 میلیون ریال است که به 3 نفر از هنرمندان سینمای ایران اهدا خواهد شد که در تولیدات بلند سینمایی سال 1395 با پرداختن به مضامین اخلاقی و انسانی نقش به سزایی در ارتقاء سینمای ایران با این مضامین داشته‌اند.

یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و همت حوزه هنری انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه 4 اسفندماه کار خود را در پردیس سینمایی آزادی آغاز می کند و در 6 اسفندماه در سالن اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان خواهد داد.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5Mc