نگاهی بر عملکرد روزانه در سومین جشنواره دریا؛

در جشنواره دریا چه می‌گذرد

نگاهی بر عملکرد روزانه در سومین جشنواره دریا؛

باغ‌موزه دفاع مقدس دریکی از پر رفت‌وآمد ترین بزرگراه‌های داخلی تهران و در جوار یکی از سرسبزترین منطقه‌های درون شهر پایتخت، آرام و متین جا خوش کرده است. این مکان برای بار سوم میزبان برپایی جشنواره سه‌روزه دریاست، که برای به انجام رساندن یک رویداد مهم و البته نوپا در حوزه دریایی آماده شده است. تا ببینیم چه برنامه هایی در جشنواره در دل خود نهفته است.

گزارش از روز نخست جشنواره دریا
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، در روز نخست سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت "سه‌شنبه مورخ 9 آبان ماه" برنامه مفصلی از سوی دبیرخانه این جشنواره با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی تدارک دیده‌شده است. این جشنواره ساعت 9 صبح آغازگر این رویداد است، که با حضور میهمانان، مدعوین و علاقه‌مندان در محل باغ‌موزه انجام خواهد شد.
مراسم افتتاحیه در سالن خلیج‌فارس با تلاوت قران کریم، پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، و سخنرانی محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی  برپا خواهد شد.
بازدید از نمایشگاه دست آوردهای فناورانه دریایی کشور و مسابقات جشنواره در "دریاچه باغ‌موزه"  از بخش‌های دیگر مهم روز نخست این جشنواره است، ولی روز نخست هنوز هم ادامه دارد، به این دلیل که همزمان با بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه، رقابت شناورهای هوشمند دانشجویی، شناورهای کنترل از راه دور و جکت های آبی دانش‌آموزی را شاهد خواهیم بود.
در بخش کارگاه‌ها و سخنران علمی در روز نخست با 4 کارگاه آموزشی روبرو هستیم که " کارآفرینی و تجاری‌سازی در صنایع دریایی( صنعتی و دانش جویی)" و  نرم‌افزارهای مدیریت جامع عملیاتی کشتی‌ها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  صنعتی و دانش جویی،  هم‌زمان باهم در سالن‌های خلیج‌فارس و هویزه به ترتیب در ساعت 14 تا 15 برگزار  خواهد شد.
همچنین 2 کارگاه آموزشی دیگر همچون کارگاه‌های  ایده بازار دریایی "ارائه کوتاه دانشجویی" و مبانی عکاسی و تحلیل فیلم با تکیه‌بر فرهنگ دریایی در سطح دانش جویی و صنعتی  در سالن‌های خلیج‌فارس و هویزه نیز همزمان با هم از ساعت 15.30 تا 18 برگزار خواهد شد.
در بخش دیگر این روز شاهد رقابت شرکت‌کنندگان در مسابقه شناورهای کنترل از راه دور و مسابقات جک ماکارونی در بخش دانش‌آموزی و مسابقات شناورهای هوشمند در بخش دانشجویی در دریاچه باغ‌موزه دفاع مقدس خواهیم بود. و اما شیرین‌ترین بخش این مراسم با معرفی  برگزیدگان آثار جشنواره و اهدای جوایز پیش‌بینی‌شده است.

 گزارشی از روز دوم این رویداد دریایی
در روز دوم این جشنواره نیز 4 کارگاه آموزشی را خواهیم داشت، که همانند کارگاه‌های پیشین در راستای تعریف مفاهیم دریایی در سطح دانش جویی و صنعتی برگزار خواهد شد. دو کارگاه ایمنی و کیفیت s&Q ناوگان کشتیرانی جمهوری  اسلامی ایران " صنعتی و دانش جویی" و  ایده تا محصول و چگونگی تهیه و تدوین مدل کسب‌وکار در صنایع دریایی در ساعت 14 تا 15.30 در سالن‌های خلیج‌فارس و هویزه برگزار خواهد شد.
همچنین کارگاه‌های مدل‌های کاهش مصرف سوخت کشتی‌ها، شرکت ملی نفت‌کش و نقش شتاب‌دهنده‌ها در توسعه فضای کسب‌وکار دریایی در سطح دانش جویی و صنعتی نیز همزمان به منظور تعرف مفاهیم دریایی به شرکت کنندگان در ساعت 15.30 تا 17.30 در سالن‌های خلیج‌فارس و هویزه برگزار خواهد شد.
روز دوم همچنان ادامه دارد و در  این روز شاهد مسابقات شناورهای کنترل از راه دور( در بخش دانش‌آموزی) و مسابقات ربات‌های زیرسطحی ( در بخش دانش‌آموزی) در محل استخر دانشگاه امیرکبیر خواهیم بود. همچنین همزمان با این مسابقات شناورهای هوشمند در بخش دانشجویی در دریاچه باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.


خلاصه برنامه روز پایانی جشنواره دریا
کارگاه و سخنرانی علمی در بخش دانش‌آموزی همچنین آشنایی با ربات‌های زیردریایی ROV در سطح دانش جویی و صنعتی و مسابقات ایده بازار هم در بخش دانش جویی  از دیگر برنامه ریزیهای صورت گرفته و پیش رو در روز پایانی جشنواره خواهد بود.
بخش جذاب و البته خاتمه دهنده این رویداد شناسایی برگزیدگان و اهدای جوایز است که در بخش طرح و دست آوردهای فناورانه دریایی از چهل‌وسه طرح دریافتی از 9 طرح تقدیر خواهد شد.
همچنین در بخش ایده بازار از 400 ایده برتر فناورانه 11 ایده برتر طی دو روز آموزش داوری خواهد شد. و در بخش ربات‌های زیردریایی ROV رقابت 15 تیم دانشجویی از دانش گاه‌های سراسر کشور را شاهد خواهیم بود که از این میان از 9 تیم برگزیده طی یک روز مسابقه تقدیر خواهد شد.
گفتنی است در بخش شناورهای هوشمند رقابت میان 22 تیم دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور صورت خواهد گرفت که از 8 تیم برگزیده طی سه روز مسابقه تقدیر خواهد شد. و اما جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی در این بخش بیش از هزار عدد کوتاه و عکس دریافت شده است که از تمام آن‌ها تنها 12 اثر برگزیده خواهد شد.
مسابقات دانش‌آموزی بخش شیرین این دوره از مسابقات است که رقابت میان 32 تیم شناور کنترل از راه دور، 12 تیم ربات زیردریایی و 60 تیم جکت نفتی صورت خواهد گرفت که درنهایت 15 تیم برگزیده خواهند شد.
در طی برگزاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت 16 کارگاه و سخنران علمی با همکاری ارگان‌های دریایی برگزار خواهد شد و در حاشیه این نمایشگاه هفتادوچهار غرفه برای نهاد و ارگان و شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی شرکت خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در محل باغ موزه دفاع مقدس از تاریخ 9 تا 11 آبان ماه سال جاری یرگزار خواهد شد.


کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2Ne