پانزدهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» ویژه اسفندماه 1395 به انتشار رسید.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دارایی فکری و انسانی، جایگاهی حیاتی در مانایی و پویایی یک ملت و جامعه دارد. همیشه دغدغه بزرگان و اندیشمندان، برای پیشرفت و تعالی جوامع، این بوده است که ارجحیت تخصص و فن و دانش را بر زر و سیم و طلا و نقره نشان دهند. همانا آنهایی دست بالا را داشته یا دارند که قدر و قیمت دارایی فکری و انسانی شان را دانسته اند و می دانند.
ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» در جدیدترین و آخرین شماره سال 1395، به موضوع نیروی انسانی و ارزش و جایگاه آن در پیشبرد اقتصاد دانش بنیان نگاهی جدی تر انداخته است.
دولت دانش
پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» در آخرین شماره این ماهنامه، به دل نگرانی این روزهای ایران یعنی مشکلات زیست محیطی خوزستان نگاهی از سمت و سوی دانش انداخته است. او با تیتر «همراهی دولت با نهادهای علمی-دانشگاهی» در یادداشت خود نوشته است: «این که می گویند باید تهدیدها را به فرصت بدل کرد، اختصاص به تهدیدهای سیاسی و نظامی ندارد. بلکه در خصوص تهدیدهای طبیعی و اجتماعی هم مصداق دارد. به این تهدید طبیعی هم می شود به چشم فرصت علمی-اقتصادی نگاه کرد و با بسیج همه نیروهای دانش بنیان و امکانات فناوری جدید کاری کرد که خوزستان و سایر نقاط دارای مشکل، از این بلای طبیعی نجات یابند و هر چه زودتر آسمان آبی و محیط زیست مطلوب را شاهد شوند. کافی است مجالی فراهم کنیم و شرکت های دانش بنیان را باور کنیم و اجازه دهیم کالا و خدمات مناسب این شرایط را عرضه کنند.»
متولی داخل
موضوع بها دادن به تولیدات ساخت داخل هم خوشبختانه روز به روز جای خود را در بین مردم و مسوولان بیشتر باز می کند و تبدیل به فرهنگ ثابت و درست می شود. قائم مقام مرکز توسعه خودکفایی صنعتی شریف هم در همین زمینه پای گفت وگو با «دانش بنیان» پانزدهم نشسته و تجربه هایش را در این باره به اشتراک گذاشته است. سیدامیرحسین شبیری معتقد است: «یکسری چیزها آن طرف آب هست که جذابیت زیادی برای عده ای از مدیران دارد، به همین خاطر هم بیشتر بودجه ها صرف بازرگانی خارجی می شود و کمتر نگاه به ساخت داخل وجود دارد. اگرنه من اعتقاد ندارم که پول نیست، بلکه پول هست اما نحوه خرج کردن و مدیریتش درست نیست. در این سال ها مشکلات زیادی داشتیم و خیلی وقت ها از منابع شخصی برای یک پروژه خرج کرده ایم. بحث ساخت داخل در کشور ما متولی ندارد، صاحب ندارد و قانون درستی برای آن نوشته نشده است.»
خیال ایده آل
اما در بخش گفت وگو با کارآفرینان فعال، این شماره ماهنامه «دانش بنیان» میزبان امیر صدیقی از ایده پردازهای کارآفرینی است که نمونه فعالیت هایش، تجربه های خوبی را به همراه آورده است. این کارآفرین فعال از تجربه های ارزشمندش برای به نتیجه رساندن ایده های خوب، گفته و بیان کرده است: «ما هیچ وامی از هیچ نهاد یا ارگانی دریافت نکردیم. تمام هزینه ای که برای بازاریابی متقبل شده ایم بالغ بر حدود 700 تا 800هزار تومان است. من معتقدم اگر پول زیر پای یک گل زیبا بریزید، هیچ وقت متوجه نخواهید شد که رشد ان گل، به خاطر استعداد خودش بوده است یا به خاطر سرمایه ای که شما خرجش کرده اید. اگر می خواهید استارتاپی در حوزه فناوری ریشه بزند، نباید پول چندانی داشته باشید. تنها در این صورت است که آن کسب و کار مجبور می شود چیزی باشد که باسلیقه جامعه، صنعت و تجارت جور درآید.اگر استارتاپ های حوزه فناوری کار خود را با پول فراوان آغاز کنند، درگیر خیال پردازی های ایده آل گرایانه خواهند شد.»
استارتاپ سنتی
صنایع دستی موضوعی است که ما ایرانیان هم تجربه و سابقه زیادی در آن داریم، هم ذوقش را. در دنیای به سرعت متغیر این روزها، موضوع صنایع دستی که حامل داشته های فرهنگی بسیاری هستند، دستخوش فراموشی است. اما چند سالی است که این عرصه با موضوع علم و فناوری، برخورد کرده و نکته های جالب توجهی را بازتاب داده است. بر همین اساس، «دانش بنیان» پانزدهم، در چند گزارش و یادداشت ویژه، نگاهی جدی به این ماجرا انداخته است.
علاوه بر اینها، در جدیدترین شماره «دانش بنیان»، یادداشت ها، گزارش ها، نقدها و اخبار متعدد و متنوعی ارائه شده است که مخاطبان، می توانند با موبایل هوشمندشان و نرم افزار کدخوان، از طریق کد QR، عکس و صوت و فیلم های مختلفی را دریافت کنند و بهره ای دوچندان از مطالب این نشریه ببرند.
پانزدهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» در 132 صفحه، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه اسفندماه 1395 منتشر شده است.
ارسال به دوستان