تولیدات در صنعت گیم شتاب گرفت تا سهم ایران در بازارهای جهانی افزایش یابد

بازار بازی‌های موبایلی و کامپیوتری در دنیا از جمله صنایع خلاق، درآمدزا و اشتغال‌آفرینی است که با تولید محصولات ایران‌ساخت سهم ایران در این بازار افزایش پیدا کرده است.

مفهوم صنایع خلاق از گستردگی زیادی برخوردار است، چون نه تنها کالاها و خدمات فرهنگی، بلکه فناوریهای نرم مانند کسب وکارهای دیجیتال، رسانه‌های دیداری و شنیداری، بازی‌ها و اسباب بازی‌ها و کل حوزه تولید محتوا، مد و لباس، طراحی و گردشگری در شاخه‌های مختلف آن را در برمی‌گیرد.

صنایع خلاق، علاوه بر اینکه فعالیت‌ها و فرآیندهای فرهنگی و هنری را هسته یک اقتصاد قدرتمند تلقی می‌کند، همچنین با نمودهای خلاقیت در حوزه‌هایی که معمولا فرهنگی قلمداد نمیشوند نیز سروکار دارد.

ماهیت رشد شرکت‌های خلاق، خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات بر خلاف شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.

شرکت‌های خلاق جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری را در بر می‌گیرند و با سطوح خرد و کلان اقتصاد کشور پیوند دارند که از این رو یک بعد مهم توسعه محسوب می‌شوند. همچنین شرکت‌های خلاق می‌توانند ایجاد شغل و درآمدهای صادراتی را تقویت کنند و در عین حال شمول اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی را ارتقا دهند.

صنعت گیم؛ زمینه‌ساز ثروت آفرینی و خلق ارزش‌افزوده

یکی از قدرتمندترین حوزه‌های صنایع خلاق گیم است که طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها، توانمندی‌ها و فناوری‌ها را به خدمت می‌گیرد و با استفاده از محصولات کارآمد ایران‌ساخت می‌توان بازار مناسبی را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه کسب کرد که زمینه‌ساز ثروت آفرینی و خلق ارزش‌افزوده خواهد بود. این صنعت در جهان گردش مالی 150 میلیارد دلاری و در ایران نیز گردش مالی 500 میلیون دلاری دارد.

در حال حاضر می‌توان بازی‌های کامپیوتری و موبایلی را یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های جهان دانست. سرگرمی که بسیاری از افراد حتی دوست دارند برای آن پول خرج کنند و آن‌ها را جذابتر کنند. همین موضوع سبب شده است که شرکت‌های بزرگی جذب این صنعت شده و از آن کسب درآمد کنند.

توسعه و ترویج فرهنگ

بازی‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ می توانند کاربردی باشند. استفاده از المان‌های متناسب با فرهنگ هر کشور در بازی‌ها گسترش دهنده این موضوع است.

صنعت بازی‌های ویدیویی در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها با موانع و مشکلات زیادی روبرو بوده و در عمل تلاش مضاعف برای غلبه بر این محدودیت‌ها شرایط فعالان حوزه صنعت گیم را بسیار دشوار کرده است. با این وجود این صنعت در سال‌های اخیر در ایران فرآیند رو به رشدی را از خود نشان داده است.

ورود به بازارهای جهانی

بازی‌سازان ایرانی با امکانات محدود، بازی‌های قابل‌قبولی را به‌ویژه روی موبایل عرضه کرده‌اند و تا امروز چندین عنوان ایرانی موفق شده‌اند با تلاش‌های بسیار زیاد در فروشگاه‌هایی مانند گوگل‌پلی با وجود همه تبعیض‌ها خود را نشان دهند و حتی در میان مخاطبان جهانی هم محبوبیت کسب کنند.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به صنعت گیم به واسطه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر باعث رشد محصولات ایران‌ساخت شده است.

صنعت بازی حجم بازار گسترده‌ای دارد و ایران جز 5 کشور اول منطقه از نظر حجم بازار این صنعت است. با این وجود صادرات بازی بسیار کم است و باید با حمایت از بازی‌سازان و فعالان این حوزه روی آن کار کنیم.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmzu