ورود دوقلوهای دیجیتالی به عرصه بازاریابی

اینترنت اشیا و تکنولوژی ای که محبوب خواهد بود


تصور کنید یک نسخه دیجیتالی از شما وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و ببینید که در طول گذران عمر و سال های زندگی چگونه تغییر می یابید یا یک کلون مبتنی بر داده که می تواند بگوید بدن شما چگونه به ورزش، رژیم غذایی، استرس یا دارو واکنش نشان می دهد.
در حالی که چنین دوقلوهای مجازی هنوز برای انسان در دسترس قرار ندارند، در حال حاضر در صنایع سنگین مثل خودروسازی، نفت و معدن رایج هستند و به زودی می توانید در یک کمپین بازاریابی آن ها را در نزدیکی خود بیابید. کارشناسان معتقدند که دوقلوهای دیجیتالی که برای مدل سازی منابع مختلف از ساختمان  ها گرفته تا موتورهای جت به کار می روند، ممکن است به زودی وارد بخش بازاریابی هم بشوند. دکتر راجش بارگیو، استادیار بازاریابی در کالج سلطنتی دانشکده اقتصاد لندن می گوید: «ممکن است هنوز بیشتر مردم به این امر آگاه نباشند اما پتانسیل بالایی در دوقلوهای دیجیتالی وجود دارد. دوقلوهای دیجیتال می توانند با نشان دادن مواردی که ممکن است برای محصولات در طول زمان رخ دهد، با توجه به مجموعه ای از الگوهای مصرف، به بازاریابان کمک کند. این مسیری است که از مدل ها در سایر بخش ها بهره برداری می شود.» مدل بیت و بایت یک محصول پیچیده مانند توربین بادی می تواند برای پیش بینی زمان احتمالی اختلال کارکرد قطعات یا اثرات ممکن ارتقای آن ها به کار رود. تا کنون این نوع مدل ها تا حد زیادی برای فهمیدن این به کار رفته اند که چه کاری می توان برای عمر طولانی تر و بهبود کارایی محصول انجام داد. به عنوان مثال دانستن زمانی که یک قطعه ممکن است از بین برود، می تواند به مالک کمک کند تا در زمان مناسب و قبل از توقف عملیات، قطعات یدکی مناسب را تهیه کند.
زمانی که پای فروش محصولات به مردم در کوچه و بازار به میان می آید، در دسترس بودن دانش بالاتر از چگونگی رفتار یک محصول در طول عمر خود  می تواند به مارک های تجاری ارزش افزوده ببخشد؛ مانند برنامه های خدمات ویژه یا ارتقا و این به تغییر بزرگی در شیوه های تبلیغاتی می انجامد.
دکتر برگیو توضیح می دهد: «در حال حاضر هنگامی که به اطلاعات مصرف کنندگان دقت می کنیم، به طور عمده بر توجه آن ها به شناسایی یک نیاز متمرکز است. به عنوان مثال، یک شرکت لاستیک سازی ممکن است بداند به دنبال یک تایر نو هستید، زیرا شما لاستیک های جدید را در اینترنت جست و جو کرده اید. با یک دوقلو دیجیتالی ممکن است پیش بینی شود چه زمانی لاستیک های اتومبیل شما فرسوده می شوند و سازنده پیشنهادی برای خرید به شما که مشتری بالقوه هستید، ارسال کند، حتی قبل از این که بدانید به تایرهای جدیدی احتیاج دارید. این درجه ای از آگاهی به حساب می آید که در حال حاضر به آن توجه نمی شود.» مشتریان به محتوایی نیاز دارند که با آنچه می خواهند مرتبط باشد. اگرچه استفاده از دوقلوی دیجیتالی در اول راه خود است اما برخی شرکت ها کارشان را از همین الان آغاز کرده اند. دانیل نیومن، آنالیست ارشد موسسه تحقیقات فیوچرم و مدیرعامل گروه رسانه ای برادسوت، می گوید: «ما با کمک این تکنولوژی در مورد شرکت ها تحقیقاتی را انجام دادیم. یک نمونه دوچرخه ساز Trek است که از دوقلوهای دیجیتالی برای بررسی و آزمایش مدل های جدیدش استفاده می کند. این کاهش چرخه فروش، بهبود کنترل کیفیت و افزایش سود در زمان است. همه چیز از آزمایش محصول تا سفارشی سازی می تواند از دوقلوهای دیجیتالی بهره مند شود.» از آن جا که ساختن مدل های واقعی و فیزیکی در طول زمان پیچیده است، احتمال دارد دوقلوهای دیجیتالی در ابتدا بیشتر برای کالاهای با ارزش تر مانند اتومبیل ها به کار رود. اما این می تواند تغییر کند زیرا کار با حجم بالای داده ها به مرور ارزان تر می شود.
دکتر بارگیو اعتقاد دارد، کالاهایی متداول مانند کفش هم به زودی صاحب دوقلوهای دیجتالی می شوند که به کمک اینترنت اشیا داده های لحظه ای تولید می کنند. او می گوید: «اگر کاربرد ها بر اساس آن دسته از چیزهایی باشد که در آن مشکلی را برای مصرف کنندگان حل می کنند یا سبب آسان تر شدن زندگی می شوند مانند سفارش مجدد یک کالای مصرفی ، من فکر می کنم که این تکنولوژی بسیار محبوبی خواهد بود.»

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z261