چگونه ایده را به کسب و کار تبدیل کنیم
تيم تک نفره مناسب استارت آپ نيست
چگونه ایده را به کسب و کار تبدیل کنیم
شتابدهنده شرکتي است که از ابتداي کار يک استارت آپ آن را تحت پوشش خود در مي آورد و براي اين کار از ميان شرکت کنندگان، پس از مدتي کوتاه ايده اي را برمي گزيند و به عنوان استارت آپ انتخاب مي کند. شتابدهنده ها با سرمايه گذاري اوليه بر روي يک شرکت نوپا، درصدي از مالکيت آن را در اختيار مي گيرند و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش هاي لازم و خدماتي در مسير ارزش آفريني سريع تر و براي کسب موفقيت بهتر را مي دهند. شتابدهنده Sadraj يک شرکت شتابدهنده بخش خصوصي است که در زمينه راه اندازي و شتاب دهي به استارت آپ ها پرداخته است. با صدرا جعفرپور از مديران اين شتابدهنده در مورد مشکلات استارت آپ ها و نحوه حمايت شتابدهنده ها به گفت و گو نشستيم.
عمده فعاليت هاي شما به عنوان يک شتابدهنده چيست؟
ما به عنوان يک شتابدهنده امکاناتي را براي استارت آپ ها فراهم مي کنيم تا صاحب ايده بتواند ايده خود را از حالت خام به يک کسب و کار تبديل کند و در نهايت به سرويس يا محصول تبديل شود. در واقع ما ميان صاحب ايده و سرمايه گذار قرار مي گيريم. اين در حالي است که سرمايه گذار هيچ گاه براي يک ايده خام ريسک سرمايه گذاري را نمي پذيرد. در نتيجه با در اختيار قرار دادن امکاناتي مشخص به صاحب ايده کمک مي کنيم تا ايده اش به بيزنس تبديل شود.
اين امکانات شامل چه مواردي مي شود؟
اين امکانات را مي توان در سه گروه دسته بندي کرد. يکي از اين گروه ها امکانات سخت افزاري است. يکي از مهم ترين بخش هاي اين گروه «فضاي همکاري» است. در اين فضاي همکاري يک سري از امکانات وجود دارد که شامل فضاي کار، کامپيوتر، اينترنت و... مي شود. دسته ديگر نرم افزاري است که شامل مشاوره، مانيتورينگ در زمينه هاي مارکتينگ، برندينگ، تدوين بيزينس پلن، نحوه اجراي دمو در برابر سرمايه گذار به منظور جلب نظر سرمايه گذار و... خواهد بود. تمامي اين مراحل در دوره ي شتابدهي هم به صورت کارگاه برگزار مي شود و هم اين که مربياني در اختيار استارت آپ ها قرار مي گيرند که در زمينه هاي بالا به آن ها کمک خواهند کرد. بخش ديگر اختصاص مقداري سرمايه است که در زمان شتابدهي بتوانند از آن براي به ثمر رساندن ايده خود استفاده کنند. در نهايت نيز زماني که ايده تبديل به يک محصول خوب شد، به يک شرکت تبديل مي شوند. ما نيز تعهد مي کنيم که يک سري سرمايه گذار را براي آن ها جذب کنيم. در واقع با اجراي دموي طرح سرمايه گذاران نيز مي پذيرند که سرمايه گذاري انجام دهند يا خير.
به نظر شما بزرگ ترين چالشي که امروزه استارت آپ ها با آن دست و پنجه نرم مي کنند، چيست؟
يکي از مهم ترين آسيب ها ترکيب تيمي است که درصدد اجراي يک استارت آپ هستند. در خيلي از موارد شاهد اين هستيم که يک برنامه نويس به دنبال ساخت اپليکيشني است و گمان مي کند با دانش اطلاعات تکنيکال برنامه نويسي مي تواند يک کسب و کار راه بيندازد. آن فرد براي تبديل ايده اش به يک کسب و کار به افراد ديگري نياز دارد. کساني که به عنوان مثال با آن بازار آشنا باشند يا اصول بازاريابي را بشناسند يا کسي که تا حدودي با مسائل حقوقي آشنا باشد. اين ها ضعف هايي است که استارت آپ ها دارند و راه حل آن اين است که از تجربه استارت آپ هاي ديگر استفاده کنند. به عنوان نمونه مي توانند با آن هايي که قدم هايي در اين راه برداشته اند و شکست خورده اند، صحبت کنند تا به ضعف ها و مشکلات آن ها پي ببرند.
همچنين در زمينه فين تک نيز مشکلات قانوني وجود دارد. مشکلاتي که به قوانين کشور يا بانک مرکزي برمي گردد و ممکن است محدودکننده باشد. برخي از اين قوانين نيز از پيشرفت تعدادي از استارت آپ هاي فين تکي جلوگيري مي کنند.
از استارت آپ ها پشتيباني حقوقي نيز انجام مي دهيد؟
يکي از دوره هايي که براي استارت آپ ها برگزار مي کنيم، مربوط به مسائل حقوقي است از قبيل ثبت شرکت و نحوه بستن قرارداد و بوروکراسي هايي که بايد طي شود. ما تا آن جا که بتوانيم، سعي مي کنيم در زمينه هايي حقوقي نيز از استارت آپ ها حمايت کنيم.
به ازاي ارائه اين خدمات چه چيزي دريافت مي کنيد؟
به طور معمول آخر دوره شتابدهي، زماني که استارت آپ به موقعيت مناسبي رسيد و به يک شرکت تبديل شد، درصدي از سهام اين شرکت به مالکيت ما در مي آيد.
درصد اين سهام مشخص است؟
معمولا مشخص است، اما با توجه به نوع استارت آپ و شرايط، اين ميزان سهام قابل مذاکره است.
يکي از مشکلات استارت آپ ها، فقدان اعتماد آن ها به طراحان سايت ها و شتابدهنده هاست...
به هر ترتيب اين يکي از خاصيت هاي استارت آپ ها در ايران است. بايد صبر کرد تا حباب استارت آپ ها فرو نشيند و فضاي مناسب تري براي آن ها فراهم شود. بعد از آزموده شدن شرکت ها، فضاي اعتماد نيز فراهم خواهد شد. شايد بتوان گفت در اين برهه کاري به جز صبر کردن نمي توان کرد. البته بايد بر اين نکته تاکيد کنم که در فضاي استارت آپي، آن افرادي موفقند که به اجرا دست بزنند. ممکن است بسياري از افراد ايده هايي داشته باشند، اما تنها کساني موفق مي شوند که عمل کنند.
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان