اصطلاح اقتصاد مقاومتي اولين بار در سال 2005 پس از محاصره غزه توسط رژيم اشغالگر قدس که مواد غذايي و نهادههاي اوليه را براي توليد و پيشرفت اقتصادي نيز شامل ميشد و ناتواني غزه در صادرات، امکان صادرات و کشت بسياري از محصولات کشاورزي از جمله توتفرنگي را کاهش داده بود مورد استفاده قرار گرفت. آنجا بود که ضوابط و معيارهاي حاکم بر مفهوم اقتصاد مقاومتي شناسايي شدند. اقتصاد مقاومتي1 روشي براي مقابله با تحريمها عليه يک منطقه يا کشور تحريمشده است، در شرايطي که صادرات و واردات براي آن کشور مجاز نيست.
از يک سو، اقتصاد مقاومتي داراي اهداف بسياري است2 که از جمله آنها بايد به هدف مهم «ارتقاي سهولت کسب و کار و کارآفريني» اشاره کرد. از سوي ديگر، از جمله انواع کسب و کار که کمتر به آن توجه ميشود، کسب و کارهاي الکترونيکي و اينترنتي است. کسب و کار اينترنتي به معني سهيم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاري و هدايت مبادلات بازرگاني از طريق شبکههاي ارتباطي مجازي است. اگر بخواهيم ميان کسب و کارهاي الکترونيکي و هدف ارتقاي سهولت کسب و کار ارتباط برقرار کنيم، بررسي ميزان موفقيت کسب و کارهاي الکترونيکي به عنوان يکي از انواع کسب و کار و تاثير آن در ارتقاي شاخصهاي سهولت کسب و کار مهم است چراکه کسب و کارهاي اينترنتي جايگزين روشهاي سنتي و به منزله نيروي انقلابي در کسب و کار، قادر به بهبود و ارتقاي آن شدهاند.
همانطور که ميدانيم، کسب و کارهاي اينترنتي بر پايه شبکههاي اجتماعي و اينترنت شکل ميگيرند. بنابراين، يکي از عوامل مهم در پايداري اينگونه کسب و کارها، شرکت فعالانه در فعاليتهاي شبکههاي اجتماعي و نيز فراهم کردن منابع مهم در اينگونه شبکهها براي پايداري کسب و کارهاست. اين موضوع خود بيانگر اهميت شبکههاي اجتماعي و بسترسازي براي کسب و کارهاي اينترنتي و نهايتا تاثيرگذاري آن در سهولت ايجاد کسب و کارهاست. شبکههاي اجتماعي در جامعه به خلق فرصتها و ايجاد کسب و کارهاي جديد منجر ميشوند بنابراين ضعيف يا قوي بودن اين شبکهها ميتواند بر پايداري کسب و کارهاي اينترنتي تاثيرگذار باشد.
همچنين، ميدانيم که مدل کسب و کار داراي اهميت بسياري است. از اين نظر، مدل کسب و کارهاي اينترنتي ميتوانند مختص خود آنها باشند. مثلا کسب و کارهاي اينترنتي که از طريق شبکههاي اجتماعي راهاندازي ميشوند، بيشتر بايد بر مدلهاي کسب و کار پرداخت آنلاين براي دريافت سرويس استوار باشند. مهمترين بازيگران در عرصه اين مدلهاي کسب و کار، فراهمکنندگان امکان دسترسي به شبکههاي اجتماعي و پورتالهاي سرويس بيسيم هستند.
براي راهاندازي کسب و کارهاي اينترنتي و حضور آنها در شبکههاي اجتماعي ميتوان دو دليل را برشمرد: اول، پيچيدگي توسعه تکنولوژيکي، ماهيت نامشخص آن و پر هزينه بودن و دوم، دسترسي به بازار و جستوجو براي فرصت.
با توجه به اهميت نامگذاري امسال از سوي رهبر فرزانه انقلاب به «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، نگرش و انگيزه کسب و کارها براي پيوستن به شبکههاي اجتماعي، تاثير کسب و کارهاي اينترنتي بر صنعت کارآفريني و در نهايت تاثير مدلهاي انتخاب شده براي کسب و کارهاي اينترنتي در جهت کسب سود، همگي، عوامل مهمي هستند که بايد در بستر موضوع شبکههاي اجتماعي و اهميت آنها بررسي شوند تا بتوان به ارتقاي سهولت کسب و کارها و کارآفريني بيشتر اميدوار بود. w
پينوشت:
1- Resistive economy
2- اين اهداف تا بيش از سي مورد برشمرده ميشوند.
منابع و مراجع:
- A Multi Criteria Crop Planning Model Based on the "Resistive economy"Characterizing the Situation in Gaza Strip. Faculty of Islamic Studies -Sustainable Growth and Inclusive Economic Development from an Islamic Perspective
- هدف از اقتصاد مقاومتي چيست، سايت موسسه فرهنگي و اطلاعرساني تبيان
- ويژگيهاي اقتصاد مقاومتي
http://www.iribnews.ir/fa/news
- Goldman, J. (2007). Banking and Finance on the Internet. US. A.: John Wiley& Son.
- Ming-Hsiun, H. (2009). Shopping Mode Choice: Physical Store Shopping Versus
e-Shopping. Transportation Research, Part E, 45: 86-95.
- Kinney, S. (2000). RIP Fixed Pricing: the Internet is on Its Way to Marketizing
Everything. Bus Econ, 35(2): 39.
- Daskalopoulou, S. & Petrou, A. (2010). Entrepreneurial Growth Expectations
and Information flows in Network. Journal of Small Business and
Enterprise Development, 17(3): 334-349.
- Osterwalder A. Y., Pigneur. Tucci C. Clarifying business models: Origins,present, and future of the concept, Communications of AIS 2005; 15.
- Ozer, M. (2005). Online Business: Tailoring your Business Environment in Order to Compete. International Journal of Information Management,25: 137-149.
منبع : مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان