یک فعال رسانه ای:

فرهنگ‌سازی کالای دانش‌بنیان داخلی نیازمند نقش‌آفرینی رسانه‌هاست

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: رسانه ها با تشویق و تبیین و مرجعیت‌سازی در حوزه کالای دانش بنیان ایرانی می‌توانند به مروز زمان رسوبات ذهنی جامعه که کالای ایرانی را بی کیفیت تلقی می‌کند و به کالا و خدمات خارجی ارجحیت می‌دهد پاک کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس به جایگاه رسانه‌ها در ترویج و اصلاح فرهنگ خرید کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از نگاه عمومی به رسانه‌هاست و در حوزه توجه‌بخشیدن به فرهنگی که تا حدودی فراموش شده که همان توجه به تولیدات کشورمان به خصوص کالای دانش‌بنیان داخلی اثرگذار است.

وی با بیان این‌که فرهنگ‌سازی کالای دانش‌بنیان داخلی به نقش‌آفرینی رسانه‌ها نیاز دارد افزود: رسانه ها با تشویق و تبیین و مرجعیت‌سازی در حوزه کالای دانش بنیان ایرانی می‌توانند به مروز زمان رسوبات ذهنی جامعه که کالای ایرانی را بی کیفیت تلقی می‌کند و به کالا و خدمات خارجی ارجحیت می‌دهد پاک کند.

موسوی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ نامناسبی مبنی این‌که نسبت به کالای ساخت داخل اقبال نشان وجود ندارد و تصور براین است که کالاها و خدماتی که توسط کشورهای دیگر ارائه می‌شوند دارای کیفیت و کارایی بیشتری نسبت به تولیدات داخل کشورمان هستند، جاری‌ست که البته دلایل و ریشه‌های متعددی دارد به مثابه سد راهی بر سر راه رونق تولید داخلی قرار دارد.

این فعال رسانه اقدام معاونت علمی و فناوری در جهت رفع موانع فرهنگی پیش روی تولید دانش‌بنیان داخلی را ارشمند ارزیابی و ابراز کرد: اقدامی که معاونت علمی و فناوری در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ضرورت توجه به تولیدات دانش بنیان داخلی با استفاده از ابزار فرهنگ انجام می‌دهد کار مؤثری است، البته طبیعی‌ست که در کوتاه مدت نتیجه ندهد زیرا اساساً جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی فرآیندی بلندمدت است.

وی تاکید کرد: این مسیر نیازمند همکاری و همراهی رسانه‌هاست که خوشبختانه  جشنواره «ایران‌ساخت» نیز همین روند را دنبال می‌کند.  بی شک فرهنگسازی از راه ارتباط و تعامل با رسانه‌ها برای بهره‌مندی از توانمندی آن‌ها گذر می کند زیرا رسانه‌ها یکی از مرجع‌هایی هستند که که فرهنگ عمومی و اجتماعی را شکل‌دهی می‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس بر ضرورت همکاری و نقش‌آفرینی دیگر نهادها برای کمک به ایجاد این فرهنگ  تاکید کرد و افزود: یکی از مهم ترین زمینه سازان اصلاح فرهنگ تولید داخلی خود تولیدکنندگان هستند که یک پای اصلی این فرهنگ هستند و باید هم پای این تلاش برای فرهنگ سازی بکوشند کیفیت کالای خود را بالا ببرند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم که اولویت مردم ایران در خرید کالا و استفاده از خدمات، تولید دانش بنیان ایرانی باشد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJwc