ترویج فرهنگ ایرانی؛
فناوریهای تقویت خلاقیت نوجوانان توسعه داده شد
یک شرکت خلاق اقدام به تولید محصولات نرمافزاری و سختافزاری برای کودکان و نوجوانان کرده است تا زمینه تقویت خلاقیت در آنها فراهم شود.
جمعی از استعدادهای برتر و فعالان خلاق و دغدغهمند دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود گرد هم جمع شدند تا علم رباتیک را ترویج کنند. چند سال فعالیتهای ترویجی و اقتصادی مرتبط را توسعه دادند تا احساس نیاز به یک مجموعه حقوقی مستقل کردند. این بود که شرکت دانش پویان رباتیک سال 89 ثبت شد. امروز ربوچیپ یک هاب تخصصی بین تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات آموزشی خلاقیت، رباتیک، مکانیک، الکترونیک و .... است که موردقبول مصرفکنندگان و علاقهمندان به این حوزه نیز قرارگرفته است.
مجموعه ای که اساس فعالیتهایش را خلاقیت و نوآوری شکل میدهد. پس از چند سال این مجموعه بهعنوان یک شرکت خلاق ترویج و تأمین اقلام و تجهیزات حوزه پرورش خلاقیت در بستر فضای مجازی شناخته شد و در مدت کوتاهی محصولات جدید خلاق و دانشمحور آن موردتوجه فعالان این فضا قرارگرفت.
آغازی با سنگ بنای خلاقیت
سید محسن طباطبایی فر مدیر عامل این شرکت خلاق گفت: با توجه به ماهیت حوزه آموزش خلاق و آنهم گرایشهایی مثل رباتیک، رویکرد مجموعه ما از آغاز بر بنای خلاقیت و نوآوری طراحی شد. اما با توجه به ضعف عمومی این صنعت، سالهای اولیه فعالیت مشغول تأمین و ایجاد زیرساختهای موردنیاز برای همهگیری رباتیک آموزشی بودیم. ازجمله فعالیتهای ترویجی آموزشی، نامگذاریها، استانداردسازی، ایجاد ارتباط با فعالان این صنعت، شناسایی و پر کردن خلأهای آموزشی، توسعه زیرساختهای تدریس و گسترش آن، سپس تولید محتوا، چاپ کتاب و ارائه نرمافزارهایی مثل نرمافزار رایگان تخصصی برنامهنویسی "آی کد" برای کودک و نوجوان که قابلیت جذابی مثل استفاده از سختافزارهای آموزشی رباتیک را هم به دانش آموزان میدهد.
وی ادامه داد: ما در قدم اول یک فروشگاه تخصصی آنلاین در زمینه فناوریهای تقویت خلاقیت نوجوانان راهاندازی کردیم که قابلیتهای زیادی را برای مدرسین و دانش آموزان این حوزه ایجاد میکند. این نقطه ورود ما به لیست شرکتهای تحت پوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود. سپس با شناسایی دقیق مشکلات و نقاط ضعف بازار و مجموعههای آموزشی محصولات نرمافزاری و سختافزاری مختلفی برای سنین مختلف توسعه و حوزه خدمات خود را گسترش دادیم.
پوشش طیف وسیعی از مخاطبان
طباطبایی فر به محصولات این شرکت خلاق اشاره کرد و افزود: تهیه و انتشار محتواهای آموزشی و ترویجی، نرمافزار رایگان برنامهنویسی برای نوجوانان که با زبان، فرهنگ و شخصیتهای ایرانی و فارسی هماهنگ است یکی از محصولات ما است که امکان فهم و آموزش مفاهیم برنامهنویسی کامپیوتر، اتوماسیون و رباتیک را به کودکان مقطع دبستان میدهد. همچنین فعالیتهایی در خصوص سازماندهی فرآیندهای آموزشی مؤسسات آموزشی انجام دادیم تا بتوانند قابلیت آموزش خلاقیت خود را توسعه داده و با سیستمهای جدید آموزشی منطبق شوند.
وی درباره اینکه چه طیفی از این محصولات استفاده میکنند، گفت: دانش آموزان، معلمان ، مؤسسات آموزشی و بسته به میزان مشغله والدین گاهی پدر و مادرها، در طیف مخاطبان محصولات خلاقانه شرکت ما قرار میگیرند.
توسعه صادرات محصول ایران ساخت
به گفته این فعال خلاق، ایران بهعنوان یکی از کشورهای پرجمعیت و در حالتوسعه دنیا، نیازهای فراوانی در این حوزه دارد که در سالهای اولیه فعالیت فضایی برای فکر کردن به خارج از کشور به مجموعه ما نمیداد. ولی در سالهای اخیر با همکاران خود در عراق و افغانستان مذاکرات اولیه انجامشده است و همچنین مجموعه دانش پویان رباتیک بهتازگی به عضویت اتاق بازرگانی درآمده است و با توجه به گسترش ابعاد فعالیتمان، به توسعه همکاری با کشورهای همسایه خوشبین هستیم.
طباطبایی فر با اشاره به اینکه بخش تحقیق و توسعه و طراحی محصول شرکت همیشه یکی از دغدغههایش ارزانتر کردن شیوه تولید و مواد مورد استفاده بوده است، بیان کرد: البته تا جایی که منجر به افت جدی کیفیت نشود. فکر میکنیم یکی از تحولاتی که در بازار ایجاد کردیم در همین زمینه بوده است. در بخشهای سختافزاری مثل قطعات مکانیکی، با توجه به دسترسی ارزانقیمت به مواد اولیه و سطح متفاوت سلیقه مخاطب داخلی، قیمت بستهها و محصولات حداقل 50 درصد نسبت به نمونههای خارجی کاهش قیمت داشته و در بخش نرمافزار هم با توجه به مسئولیت اجتماعی این مجموعه، در حال حاضر نرمافزارها بهصورت رایگان در اختیار مخاطبانمان قرار میگیرد.
وی همچنین گفت: خوشبختانه پس از آشنایی اولیه و ارتباط مجموعه ما با ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، فعالیتهای این مجموعه شتاب و رشد بهتری پیداکرده است. با حمایتهای معنوی و رسانهای این ستاد، همکاریهای خوبی برای معرفی خدمات و محصولات ما به مخاطبان انجامشده و با توجه به محدودیتهای مالی این شرکت برای معرفی و تبلیغات، این پشتیبانی نقش مؤثری در فرهنگسازی استفاده از محصولات و کسبوکارهای دانشبنیان و خلاقیت محور ایفا کرده است.
ارسال به دوستان